Handläggare förvaltningsärenden till Polismyndigheten med placering i Falun

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Dalarnas län

Utlyst

12 oktober 2020

Ansök senast

26 oktober 2020

Referensnummer

C41965/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu ett antal handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering i Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Du kommer att handlägga ärenden främst enligt vapenlagen och ordningslagen m.fl.
Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut. När tillräcklig kompetens och erfarenhet har uppnåtts tilldelas du rätt att fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av skjutbanor, motorbanor och vapenhandlare samt viss fysisk vapenhantering.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på enheten.

Resor i arbetet kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning inom de senaste 3 åren
• Minst två års högskoleutbildning (120 HP) som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, företrädesvis inom juridik, rättsvetenskap eller statsvetenskap.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• God datorvana och erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort, manuellt växlad bil

Det är meriterande om du har:
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden
• Erfarenhet av myndighetsutövning

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker Du är självgående, tar egna initiativ och driver arbetet på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete, samt i perioder tåla en högre arbetsbelastning. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar Polisens värdegrund.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Julia Revland HR-konsult julia.revland@polisen.se

Stefan Oskarsson Rekryterande chef 010 - 56 72 130

Anneli Ferm Rekryterande chef 010-5670947
 

Fackliga företrädare

Facklig företrädare:

Fredrik Bergh SACO, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Johan Gertz Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92

Karna Tillheden SEKO Polisen, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort: Falun

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg