Registratorer till informationsförvaltningen i Göteborg

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Västra Götalands län

Utlyst

13 oktober 2020

Ansök senast

27 oktober 2020

Referensnummer

A561.473/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu registratorer till rättsavdelningen med placering på informationsförvaltningen i Väst, placering Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Inom verksamhetsområdet informationsförvaltning pågår även inrättandet av en särskild funktion för hantering av ärenden om utlämnande av allmänna handlingar.

Arbetsbeskrivning

Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt med hjälp av din pedagogiska förmåga informera och utbilda medarbetare i diarieföring i det allmänna diariet. 

Arbetsuppgifterna som registrator vid rättsenhet väst kan variera beroende på placering och uppdrag. Följande är de huvudsakliga arbetsuppgifterna inom informationsförvaltning rättsenhet väst: 

  • delta i postöppningen
  • fördela inkommande post och e-post
  • diarieföra handlingar
  • söka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten
  • stödja medarbetare internt med din kompetens
  • agera på förfrågningar från allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter och massmedia vid begäran om att få ut allmänna handlingar
  • tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
  • informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
  • hantera ärenden om utlämnande av allmän handling

Tjänsteresor kan förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • gymnasieexamen
  • registratorsutbildning alternativt förvärvade erfarenheter som registrator som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
  • minst ett års sammanhängande erfarenhet som registrator inom offentlig förvaltning, erfarenheten skall vara i närtid, max tre år tillbaka i tiden
  • god erfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem
  • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • goda kunskaper i Officepaketet

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
  • utbildning om sekretesslagstiftning, alternativt kunskap eller erfarenhet av ärenden som rör sekretess
  • goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Personliga egenskaper

Vi söker dig som gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Att kunna axla rollen som registrator, i en arbetsmiljö som periodvis har hög arbetsbelastning, kräver att du har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Vidare förväntas du på egna initiativ inom givna ramar lösa de frågor som dyker upp och vi ser därför att du är lösningsorienterad. Uppdraget innebär att du behöver ha intresse av och vara professionell i dina kontakter med allmänheten, och i övrigt ha god förmåga att samverka både internt och externt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Henrik Svensson, 0725152478, henrik-k.svensson@polisen.se


Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Johanna Sandström, johanna.sandström@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Fredrik Bergh, 010-563 91 37

Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10

Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92

Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning. Är du inte redan anställd i myndigheten tillämpar vi sex månaders provanställning.
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Registrator, informationsförvaltning vid rättsavdelningen

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 27/10 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr.A561.473/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post