Handläggare med fokus på utveckling av verksamhet och it-stöd till Internationella enheten, Noa

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

12 juli 2021

Ansök senast

08 augusti 2021

Referensnummer

A371.056/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Det innebär att besluta om resursförstärkningar i hela landet, vara kontaktpunkt i samverkan nationellt och internationellt och att utveckla arbetsmetoder och utrustning för brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, ordning, säkerhet, underrättelse och service.

Avdelningen har också särskilt ansvar för vissa unika funktioner inom polisen, till exempel finanspolisen, polisflyget, bombskyddet, nationellt it-brottscentrum, nationella telefonväxeln och utredning av kulturarvs- och krigsbrott. Här finns även ansvaret för det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.

Avdelningens ca 1 900 medarbetare verkar på ett flertal orter i hela landet. Vi är uppdelade på 15 enheter: en operativ enhet, en utredningsenhet, en underrättelseenhet, en internationell enhet, en beredningsenhet, en nationell kontaktenhet, ett kansli, ekobrottskansliet och sju utvecklingscentrum.

Internationella enheten (IE) vid Noa arbetar med både operativ och strategisk verksamhet till stöd för svensk polis i det internationella polissamarbetet. Enheten är kontaktpunkt för bland annat Interpol, Europol, Schengen/SIRENE och de sambandsmän som finns utstationerade runt om i världen. Enheten ansvarar för samordning av arbete i EU, i Norden och i Östersjöområdet. Vidare ansvarar enheten för utlandsstyrkan och de internationella utvecklingsprojekten samt samarbete inom FN.

Inom enheten finns gruppen för internationell samordning som arbetar för att den internationella verksamheten ska kunna genomföras och vidareutvecklas på ett effektivt och rättssäkert sätt, till exempel genom att ge stöd i att identifiera och utreda relevanta rättsliga frågor, samordna behov av it-stöd och utbildningsinsatser samt ta fram och kvalitetssäkra rutiner och styrdokument. Gruppen ansvarar också för att säkerställa hanteringen av personuppgifter inom ramen för enhetens informationsägarskap och för handläggning och besvarande av personuppgifts­förfrågningar från allmänheten. Därutöver har gruppen i uppdrag att utbilda enhetens medarbetare och sprida kunskap om internationellt polissamarbete och internationella kommunikationskanaler genom utbildningsinsatser utanför enheten.

Arbetsbeskrivning

Gruppen för internationell samordning söker en ny medarbetare. Som handläggare i gruppen arbetar du med genomförande och utveckling av den internationella verksamheten. Du bidrar genom din kunskap i de delar som rör utveckling av it-stöd och utformning av underlag för kravställning till it-avdelningen när det gäller de system som Internationella enheten ansvarar för.

Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att i samråd med kollegorna i gruppen och den operativa verksamheten utforma och utveckla verksamhets- och processbeskrivningar för att säkerställa en tydlig och effektiv kravställning från verksamhetens sida inom ramen för myndighetens samverkan för it-utveckling. I arbetsuppgifterna ingår även att möjliggöra en effektiv och ändamålsenlig hantering av behörigheter i internationella system.

Arbetet utförs i nära samarbete med övriga delar av internationella enheten, enheterna på Noa och andra avdelningar såsom it-avdelningen och NFC. Samverkan med andra myndigheter ingår också i arbetet. Deltagande i nationella såväl som internationella arbetsgrupper ingår i tjänsten och resor kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 

  • Akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av utvecklingsarbete och kravställning av it-stöd
  • Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

  • Kunskap om eller erfarenhet av internationellt samarbete och informationsutbyte på det brottsbekämpande området
  • Erfarenhet av processutveckling, processkartläggning eller förmågeutveckling
  • Erfarenhet av samordning

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är självgående, noggrann och strukturerad. Du har ett strategiskt helhetstänkande och ett problemlösande arbetssätt. Du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter och bereder och driver dina ärenden framåt i nära samråd med berörda. Då rollen innebär många kontakter inom och utanför Polismyndigheten har du lätt för att samarbeta och är kommunikativ som en naturlig del i ditt arbetssätt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta chefen för Internationell samordning Annika Kempas, 0702 586 840
Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult:
Daniela Piltonen, 0730 426 080

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92 
Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 8 augusti 2021. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med referens A371.056/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med referens A371.056/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 34 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansök via e-post