Samordnare inom IT-frågor till NFC i Linköping

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du att få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Nationellt forensiskt centrum

Län

Östergötlands län

Utlyst

02 juli 2021

Ansök senast

06 augusti 2021

Referensnummer

A377.045/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Nationellt forensiskt centrum, NFC är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför vi forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Vi verkar inom områdena informationsteknik, biologiska spår, kemi och teknik samt droganalys. Vi ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen, från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och IT-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att bedriva strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga. Det gör vi i nära samarbete med såväl Nationella operativa avdelningen, Noa, och polisregionerna, som med externa samarbetspartners både i Sverige och utomlands.  Vi agerar också expertstöd och bedriver utbildning. Idag är vi drygt 600 medarbetare på totalt tolv driftställen, från Umeå i norr till Malmö i söder. Vårt största laboratorium och vårt avdelningskansli finns i Linköping.

Avdelningskansliet på NFC ansvarar för planering och uppföljning av verksamheten på NFC och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som kris-beredskap, lokaler, inköp, FoU, kvalitetsledning och utbildning. Vi är ett fyrtiotal medarbetare, organiserade i fyra grupper, främst placerade i Linköping.

Nu söker vi en Samordnare inom IT-frågor till Kansligrupp 1, vars ansvar avser områdena verksamhetsstyrning och analys (inklusive planering och uppföljning), FoU, beredning, krisberedskap, lokalförsörjning, internationella frågor samt samordning avseende utveckling och förvaltning inom IT-området. Gruppens uppgifter inom dessa områden är i huvudsak att skapa strukturer, samordna och driva NFC:s agerande och säkerställa kvalitet så att NFC på bästa sätt kan utvecklas. På IT-området präglas NFC:s verksamhet av att den laborativa verksamheten bedrivs med avancerad utrustning och många olika IT-baserade system för dataanalys. Som medarbetare i Kansligrupp 1 har du kontaktytor både internt inom NFC och inom Polismyndigheten i stort, i en del fall också med andra myndigheter samt internationellt.

Arbetsbeskrivning

Som NFC:s Samordnare inom IT-frågor kommer du i första hand att arbeta med gruppens ansvarsområde i frågor gällande planering och samordning av utveckling- och förvaltningsfrågor inom IT-området. I viss utsträckning kommer du också att involveras i frågor gällande gruppens övriga ansvarsområden, i första hand verksamhetsstyrning och analys.

Gällande IT-frågorna kommer du som Samordnare inom IT-frågor att arbeta verksamhetsnära för att förstå hur avdelningens och myndighetens processer och verksamhet fungerar inom forensiken och kan utifrån det analysera NFC:s behov av IT-stöd. Utifrån behoven kommer du att arbeta med övergripande planering och samordning av ärenden som berör kravställning av NFC:s IT-system, sammanställa förslag till och underlag för prioriteringar, följa upp status och avvikelser i leveranser samt kvalitetssäkra, identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom området. Du kommer att stödja NFC:s arbete med att implementera olika IT-system och -lösningar i verksamheten så att avsedda effekter uppnås, och stödja genomförande och efterlevnad av säkerhetsklassning av information och system. Tjänsten kommer att innebära ett nära samarbete med olika delar av NFC samt med andra delar av Polismyndigheten och då framförallt IT-avdelningen.  

Arbetsuppgifterna kommer att innebära att växla mellan ett självständigt och ett teambaserat arbete med uppgifter som kräver planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning. I takt med förändringar inom och utanför NFC kommer du att bidra till att identifiera och analysera frågor av strategisk betydelse för en väl fungerande forensisk verksamhet, inklusive vilka strukturer som behöver utvecklas för att stödja detta inom IT-området.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk examen inom systemvetenskap eller teknik alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
  • Minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet av att ur ett verksamhetsperspektiv samordna och driva kravställning på IT-system
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

  • Förståelse/kunskaper om förvaltningsledning och förvaltningsstyrning i modeller som integrerar verksamhet och IT
  • Erfarenhet av att som processledare, projektledare eller uppdragsledare driva och samordna komplexa uppdrag i en större organisation i offentlig sektor
  • Erfarenhet av att implementera IT-lösningar i verksamhet och i det sammanhanget leda i förändring
  • Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är mål- och resultatorienterad, har hög integritet och tar egna initiativ för att driva dina arbetsuppgifter framåt. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Arbetsuppgifterna ställer också krav på kommunikation och pedagogisk förmåga för att engagera och entusiasmera kollegor i olika delar av en komplex verksamhet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Vid frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Svante Engelbrektsson svante.engelbrektsson@polisen.se. Under v. 29 kan i stället kanslichef Camilla Rehme kontaktas, camilla.rehme@polisen.se.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig Hr-konsult Anna Billengren anna.billengren@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet Per Thollin, 010-56 383 00; Fackförbundet ST Heléne Tapper, 010-56 281 78; SEKO Polisen Anders Sandqvist, 010-56 91167, SACO Fredrik Bergh 010-563 91 37

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Linköping

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Funktion: Handläggare, NFC, Avdelningskansliet, Kansligrupp 1.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 6/8 2021. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A377.045/2021 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A377.045/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post