Verksamhetsexpert till sekretariatet för myndighetssamverkan, Noa

Vi söker nu en verksamhetsexpert till Sekretariatet för myndighetssamverkan, vid Noa.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

21 juli 2021

Ansök senast

23 augusti 2021

Referensnummer

A417.040/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen har ca 1900 anställda. Avdelningen består av sju enheter samt ett kansli som lyder direkt under avdelningschefen. Nationella operativa avdelningens uppgift är att bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Nationella operativa avdelningen är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.

Sekretariatet för myndighetssamverkan ansvarar för samordning och koordinering av myndighetsgemensamma regeringsuppdrag och annan beslutad myndighetssamverkan. Exempel på detta är satsningen mot organiserad brottslighet (12 myndigheter) och bekämpning av arbetslivskriminalitet (8 myndigheter). Sekretariatet har också ett ansvar för att för polisen initiera eller leda utvecklingsarbete inom andra områden för myndighetssamverkan. Arbetet vid Sekretariatet bedrivs utifrån ett brottsförebyggande och innovativt förhållningssätt, som syftar till att genom myndighetssamverkan stärka samhällets samlade förmåga att bekämpa komplexa brottsfenomen.

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsexperten har till uppgift att samordna och handlägga myndighetsgemensamma initiativ, projekt och regeringsuppdrag. Fokus är att uppmärksamma, förhindra och förebygga organiserad brottslighet i nära samverkan med andra myndigheter eller organisationer inom ramen för den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet och andra myndighetsövergripande uppdrag. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att självständigt eller i samverkan med andra planera, genomföra och följa upp verksamheter.

Kvalifikationer

  • Polisexamen/KY-utbildning/akademisk examen inom statsvetenskap, juridik, ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
  • 2-3 års erfarenhet av arbete vid myndiget
  • 2-3 års erfarenhet av projektledning och/eller arbetsledning
  • Erfarenhet av brottsförebyggande/brottsbekämpande arbete vid myndighet
  • Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska
  • Goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska

Meriterande

  • Erfarenhet av projektbaserad myndighetssamverkan på strategisk nivå
  • Erfarenhet att samordna och följa upp uppdrag med samarbetspartners
  • Erfarenhet arbete vid myndighet som ingår i satsningen mot organiserad brottslighet
  • Dokumenterad utbildning avseende innovation och erfarenhet av sådant arbete
  • Erfarenhet av rättsligt arbete vid brottsbekämpande myndighet


Personliga egenskaper
Du är en ödmjuk och nyfiken person med god analytisk förmåga samt ett utvecklat sinne för struktur och metodik. Vidare är du en engagerad person som känner ansvar för att driva arbetet framåt. Arbetsuppgifterna ställer krav på god förmåga att kunna samordna, samverka och kommunicera. Dessutom krävs att man är initiativrik och strukturerad samt har förmåga att arbeta i flera parallella uppdrag. Arbetet kräver också förmåga att kunna arbeta självständigt och i grupp med flera samverkanspartners för att hantera komplexa uppgifter med omfattande informationsmängder med både tydliga och osäkra målbilder. Arbetet kräver uthållighet men även förmåga till att växla tempo.


Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef
Per Wadhed, 070-623 05 58
per.wadhed@polisen.se

HR-konsult
Martin, 073-050 20 77

Fackliga företrädare

Polisförbundet - Sofia Ask
tfn 010-563 87 10

SACO - Anna Owens
tfn 010-563 48 81

SEKO - Karna Tillheden
tfn 073-249 04 22

ST - Johan Gertz
tfn 010-567 70 92

Övrig information

Anställningsform              
Tillsvidare, 6 mån provanställning (om extern)

Arbetsort                           
Stockholm

Arbetstidsförläggning      
Förtroendearbetstid

Tillträde                     
Oktober-november 2021

Funktion                  
Verksamhetsexpert

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 23 augusti 2021.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Märk din ansökan med ”A417.040/2021” i mailets ärendemening.

 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ”A417.040/2021” via papperspost till adressen:

Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post