Administratör till Underrättelseenhetens kansli, Noa, Stockholm

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

13 september 2021

Ansök senast

22 september 2021

Referensnummer

A517.817/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Det innebär att besluta om resursförstärkningar i hela landet, vara kontaktpunkt i samverkan nationellt och internationellt och att utveckla arbetsmetoder och utrustning för brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, ordning, säkerhet, underrättelse och service.

Avdelningen har också särskilt ansvar för vissa unika funktioner inom polisen, till exempel finanspolisen, polisflyget, bombskyddet, nationellt it-brottscentrum, nationella telefonväxeln och utredning av kulturarvs- och krigsbrott. Här finns även ansvaret för det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.

Avdelningens ca 1900 medarbetare verkar på ett flertal orter i hela landet. Vi är uppdelade på 15 enheter: en operativ enhet, en utredningsenhet, en underrättelseenhet, en internationell enhet, en beredningsenhet, en nationell kontaktenhet, ett avdelningskansli, ekobrottskansliet och sju utvecklingscentrum.

Underrättelseenhetens huvudsakliga uppdrag är att inhämta, bearbeta, analysera och delge underrättelser till den underrättelseledda polisverksamheten, såväl nationellt som internationellt. Enhetens verksamhet har både en strategisk och en operativ inriktning.

 Underrättelseenheten ansvarar också för underrättelseprocessen samt leder underrättelsetjänstens process-, verksamhets- och metodutveckling i samverkan med regionerna. Enhetens kansli ansvarar bl.a. för samordning av enhetsgemensamma frågor, enhetens administration, utveckling och förvaltning samt för att leda arbetet med styrdokument och informationsägarskap inom underrättelseprocessen.

Arbetsbeskrivning

Som administratör på underrättelseenhetens kansli har du en central och viktig roll i att stödja enhetens chefer och medarbetare. I arbetet ingår varierande administrativa arbetsuppgifter inom ramen för enhetens verksamhetsområde.

Exempel på arbetsuppgifter är bl.a.

  • Administration och praktiska förberedelser i samband med att personal börjar och slutar.
  • Granskning och hantering av reseräkningar, utlägg, övertid, ledigheter mm.
  • Hantering av enhetens funktionsbrevlåda.
  • Inköp- och fakturahantering.
  • Mötes- och konferensbokningar.
  • Post- och godshantering.
  • Behörighetsadministration.
  • Diarieföring och arkivering.
  • Övriga administrativa arbetsuppgifter.

 I arbetet kan det i undantagsfall förekomma resor.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • Fullständig gymnasieutbildning.
  • Minst två års erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter som arbetsgivaren finner relevant inom den senaste femårsperioden.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • God datorvana och goda kunskaper i Microsoft Office.

 

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet från brottsbekämpande verksamhet eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer vara relevant.
  • Erfarenhet av administrativt arbete på statlig myndighet eller i offentlig sektor.
  • Erfarenhet av registrering, diarieföring samt expediering av handlingar.
  • Kunskaper och färdigheter i ärendehanteringssystem eller personaladministrativa system, med fördel COPS, Heroma och UBW.

Personliga Egenskaper

Vi söker dig som trivs att vara spindeln i nätet. Du är serviceinriktad, har en god samarbetsförmåga och lätt för att skapa relationer. Du trivs i en händelsestyrd verksamhet med tidvis högt tempo, är flexibel och stimuleras av varierande arbetsuppgifter.  Du tar egna initiativ, driver självständigt ditt arbete och har en vilja att utvecklas. Vidare ställer arbetet krav på hög integritet samt ett utpräglat ordningssinne. Rollen förutsätter också att du har lätt för att kommunicera både internt och externt såväl i tal som i skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:

Rekryterande chef - Alexandra, tfn 010-56 390 84.


Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta:

HR-konsult - Tina, tfn 0730 -8754 05.

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10

Johan Gertz Fackförbundet ST, tfn 070-632 94 26

Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställningsform: Vikariat ca 6 månader med möjlighet till förlängning.

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Administratör, Noa, Underrättelseenheten, Kansli

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 22 september 2021. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A517.817/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Varmt välkommen med din ansökan!