Handläggare inom förvaltningsrätt till Rättsenheten i Stockholm

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

13 januari 2021

Ansök senast

27 januari 2021

Referensnummer

C46120/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Som förvaltningsrättshandläggare kommer du övervägande att arbeta inom ordningslagsområdet där du i första hand handlägger ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena behandlar bland annat tillstånd för sprängningar, pyroteknik, skottlossningar och motorbanor. Arbetsuppgifterna består till stor del av att bedöma sökandens lämplighet samt inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare.

Du kommer vid behov att arbeta inom området som handlägger förordnanden, där handlägger du ansökningar om bland annat ordningsvakter, arrestantvakter och flygplatskontrollanter. Arbetsuppgifterna består till stor del av att bedöma sökandens lämplighet för det sökta ändamålet och formulera beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska fördras för beslutsfattare.

Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på rättsenheten.

Resor i arbetet kan förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

-3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig.
-God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
-God datorvana.
-B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

-Minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning av myndighetsärenden i närtid.
-Erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom relevant lagstiftning, så som förvaltningslagen, ordningslagen m.fl.
-Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem.
-Erfarenhet av handläggning inom relevant ämnesområde.
-Högskole- eller universitetsutbildning inom område
som arbetsgivaren bedömer som relevant.


Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Sandra Erdös HR-konsult 073-035 78 22 sandra.erdos@polisen.se Ulrika Kairento Sektionschef 010-56 382 50

Fackliga företrädare

Saco-S, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen (växeln 114 14)

Övrig information

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort: Stockholm.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg