Handläggare till Rättsavdelningen, Kiruna

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Norrbottens län

Utlyst

24 november 2021

Ansök senast

08 december 2021

Referensnummer

C69039/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom registerförvaltning till rättsavdelningen med placering på Informationsförvaltningsenheten i Kiruna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet, som bland annat ansvarar för att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster såsom diarieföring, arkivering och utlämnande av allmän handling. Vi söker nu handläggare för tidsbegränsade anställningar i form av längre vikariat samt ett par tillsvidare till två av våra grupper på informationsförvaltningsenheten i Kiruna.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare inom registerförvaltning kommer du att arbeta med att handlägga de ärenden som faller inom enhetens arbetsområden. För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo.

Grupp 2 ansvarar för att handlägga inbetalningar av böter som utfärdats av Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen eller som beslutats av domstol samt för registervård i polisiära system. I arbetet ingår både löpande arbetsuppgifter såväl som frågor som kräver mer omfattande utredning och dokumentation.

Grupp 3 arbetar med ansökningar om registerutdrag från misstanke- och belastningsregistret till såväl enskilda som andra myndigheter, arbete med registervård i polisiära register och i register inom rättsväsendet. Arbetet innebär bland annat att utreda, granska och säkerställa att våra register är korrekta och i enlighet med relevant lagstiftning samt att svara på allmänhetens frågor kring registerutdrag.

Båda grupperna bemannar tillsammans verksamhetens telefonsupport där vi svarar på frågor, från både medborgare och andra myndigheter, främst gällande registerutdrag och bötesinbetalningar. Vi arbetar också med förbättringsarbete i olika projekt på flera områden kopplat till vår verksamhet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • 3-årig gymnasieexamen
  • akademisk utbildning med inriktning inom, för rollen, relevant område eller förvärvad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • god datorvana
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • erfarenhet av handläggnings-/utredningsarbete
  • kunskaper i juridik, inom relevant lagstiftning (exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess)
  • erfarenhet av att arbeta med telefonsupport

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du vara flexibel, ansvarstagande och ha en god initiativförmåga. Vidare är du noggrann och har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt och har också en god samarbets- och kommunikationsförmåga.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Anneli Karlsson Gruppchef 010-56 352 82 Hanna Fjellborg Gruppchef 070 219 80 56 Matilda Kinghed HR konsult 073-842 46 32

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, Saco-S, tfn 010-563 91 37; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Placeringsort: Kiruna

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 december 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg