Kommunikationsstrateg till kommunikationsavdelningen i Örebro

Organisation

Kommunikationsavdelningen

Län

Örebro län

Utlyst

04 maj 2021

Ansök senast

18 maj 2021

Referensnummer

C54939/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplatsen
Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och ska vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten.

Gemensam kommunikation ansvarar för att implementera Polismyndighetens kommunikationsstrategi som utgår från myndighetens verksamhetsidé och verksamhetsplan. Ansvaret är övergripande och omfattar all extern- och intern kommunikation inklusive ledningsstöd, kris- och resultatkommunikation samt omvärldsbevakning. I uppdraget ingår att tillsammans med övriga kommunikationsavdelningen vara ett kommunikationsstöd till hela polisregion Bergslagen och samtidigt ett särskilt uppdrag att stödja polisområde Örebro.

Arbetsbeskrivning

Som kommunikationsstrateg ansvarar du för att driva kommunikationsuppdrag. Du ansvarar för att utveckla den interna och externa kommunikationen genom att bl.a. identifiera och analysera kommunikationsbehov, ge råd och stöd vid kommunikationsplanering och genomföra kommunikationsinsatser.

Du arbetar operativt med att ta fram kommunikationsmaterial och utgör ett kommunikationsstöd till chefer och andra sakkunniga, allt för att stärka den kommunikativa förmågan inom polisen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innebära att:
  • Initiera, planera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser antingen genom egna insatser eller i samarbetet med andra.
  • Vara rådgivare inom kommunikation till chefer och sakkunniga.
  • Delta i nationella och regionövergripande arbetsgrupper och uppdrag.
  • Genomföra kompetenshöjande insatser inom kommunikation.
  • Omvärldsbevaka och analysera media och kommunikationsfrågor som är relevanta för polisen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • högskoleutbildning inom media och kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • minst fem års erfarenhet i närtid av internt- och externt strategisk och operativt kommunikationsarbetet i en större organisation
  • erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation till chefer och ledningsgrupper
  • erfarenhet av att kompetensutveckla chefer och andra nyckelpersoner i kommunikation
  • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
  • erfarenhet av att författa samt anpassa texter efter olika målgrupper och hitta kärnan i komplex information

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
  • erfarenhet av att samverka med både interna och externa aktörer
  • erfarenhet av kompetenshöjande kommunikativt arbete liksom av arbete med kriskommunikation
  • erfarenhet av att uttrycka dig på engelska i tal och skrift i arbetet
  • erfarenhet av arbete i webbpubliceringsverktygen EpiServer och Adobe-program

Personliga egenskaper
Du har lätt för att samarbeta oavsett om det är med chefer, nära medarbetare eller andra inom organisationen. Du kan arbeta med flera saker samtidigt liksom att växla tempo mellan planerat och händelsestyrt arbete. Du har god förmåga till helhetssyn och prioritering i det dagliga arbetet. Du är ansvarstagande, samvetsgrann och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan förmedla komplex information till olika målgrupper.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Ulrika Julin Kommunikationschef, region Bergslagen 070-109 28 76 Maria Frisk HR-konsult 010-567 5217 maria.frisk@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden SEKO tf 010-561 66 27; Sofia Ask Polisförbundet tf 010-56 38710

Övrig information

Anställningsform: Visstidsanställning längst t o m 31 augusti 2022
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Förtroendearbetstid

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan senast den 18 maj 2021!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg