Kompetensutvecklingssamordnare till Regionledningscentralen (RLC)

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

25 november 2021

Ansök senast

01 december 2021

Referensnummer

C69044/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en driven kollega till vår arbetsgrupp. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Den regionala operativa enheten består av sex sektioner med cirka 917 anställda. Sektionerna är: Polisens kontaktcenter (PKC), Regionledningscentralen (RLC), Insatsstyrkan, Gränspolissektionen, Operativa sektionen och trafiksektionen.

Regionledningscentralen (RLC) benämns ofta som polisens operativa hjärta. Vi möter medborgaren dygnet runt, responderar och servar medborgaren. Vi leder och servar den operativa verksamheten i regionen och är en aktiv medspelare i polisens uppgift att skapa ordning och trygghet.

Arbetsbeskrivning

Funktionen är kontaktyta mot nationella utbildningsforum och kompetensenheten. Samordning av intern kompetensutveckling, utbytestjänstgöring och andra aktiviteter kopplade till individuella utvecklingsplaner samt utvecklingsansvar för medarbetardrivet utvecklingsarbete vid RLC Väst. Man ingår i ett team och planerar, genomför och utvärderar utbildningsverksamheten vid RLC Väst samt övriga arbetsuppgifter som fördelas av Kanslichefer exempelvis att vara instruktör i STORM eller att ta en aktiv roll som operatör i den operativa driften.
I uppdraget framåt kommer digitalisering av utbildningen vara en viss del.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • högskoleutbildning i beteendevetenskap, pedagogik, sociologi med minst 120 poäng alternativt utbildning som arbetsgivaren anser vara relevant
  • erfarenhet och kunskap om arbetet som RLC-operatör
  • erfarenhet av att agera som utbildare i STORM
  • goda kunskaper och vana av att arbeta i Excel, Power Point

  • Meriterande
    Det är meriterande om du har:
  • erfarenhet av coachade arbete
  • utbildning som SH-operatör

Personliga egenskaper:
Vi söker en flexibel och kompetent medarbetare som har en vilja att utvecklas både som person och i sitt yrke. Du skall kunna jobb självständigt men också ingå i ett lagarbete. Förmåga att skapa och behålla goda relationer är en viktig faktor för att nå resultat i rollen. Samverkan internt och externt är en nyckelfaktor. Vidare är du inte rädd för att arbeta metodutvecklande och fatta snabba beslut utifrån ett helhetsperspektiv. Du är bekväm med att coacha andra och ge konstruktiv feedback och trivs att arbeta i en miljö där det händer mycket samtidigt. Som person är du pragmatisk och strävar efter kreativa lösningar. Du kan hantera stress på ett positivt sätt då arbetet stundtals kan ha hög arbetsbelastning.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Peter Lindqvist, Gruppchef 076-10 99 560 Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Gruppchef: Peter Dyrhede 0738-012628. Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Anna Sevenheim, HR-konsult, 073-089 90 28

Fackliga företrädare

Fackliga kontaktpersoner: SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via växeln 11414

Övrig information

Placeringsort: Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 1/12 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg