Operativa ledare till Polisens kontaktcenter i Nässjö

Organisation

Polisregion Öst

Län

Jönköpings län

Utlyst

08 oktober 2021

Ansök senast

25 oktober 2021

Referensnummer

C64945/2021

Arbetsplatsbeskrivning


Polisens kontaktcenter (PKC) Öst utökar ständigt sin verksamhet både vad gäller sektionens uppdrag och antalet medarbetare. För att få en verksamhet som fungerar optimalt söker vi fem operativa ledare till PKC.

Arbetstiderna kommer att variera mellan dag, kväll och helg, och kan komma att förändras. De operativa ledarna behöver kunna tjänstgöra flexibelt och arbetspassens förläggning fastställs därför genom veckoplanering. Funktionen ska vara bemannad 06.45-23.30 måndag-fredag samt dagtid på veckoslut och helger. Under tider man inte innehar OpL funktion tjänstgör man i verksamheten.


Arbetsbeskrivning

Att vara operativ ledare är en arbetsledande roll. Den operativa ledarens huvudsakliga ansvarsområde innebär att säkra den dagliga driften vid PKC i Nässjö, dvs. operativ ledning och styrning. Det innebär att man ska leda den händelsestyrda verksamheten på PKC, både bland operatörer samt förundersökningsledare. Operativa ledare ska ha ett samlat grepp över det som sker på PKC Öst inom ansvarsområdet och fatta de beslut som uppdraget kräver.

Exempel på åtgärder som kan krävas för att säkerställa driften är att omfördela resurser, ringa in och beordra övertid eller förskjutningar, se till att tillgängliga resurser används på effektivaste sätt. Du behöver också ha kontroll på och åtgärda fel som kan uppstå i teknisk utrustning och programvara genom kontakt med IT- och telefonisupport.

Operativ ledare ska också, efter givna förutsättningar, kunna besluta om kortare semestrar och passbyten i närtid. Funktionen har även huvudansvaret för utrymning av lokaler vid händelse som kräver detta. Löpande under tiden man tjänstgör, ska man också bland annat registrera sjukdom och ledigheter men även vara kontaktyta mot övriga PKC samt regionledningscentralen, nationella telefonväxeln och nationella operativa avdelningen. Bevakning av ett antal e-postkonton ingår också och här kan ärenden dyka upp som behöver hanteras omgående. Operativ ledare ansvarar för att ta emot begäran om och starta upp digitala dörrknackningar.

Du kommer att samla in daglig operativ information som delges personalen skriftligt eller muntligt. Du omhändertar det akuta och ansvarar för att rapportera direkt till ansvarig gruppchef och du kommer att få delegerat arbetsmiljöansvar för samtlig personal på arbetsplatsen. Bland arbetsuppgifterna kommer det även ingå att utföra sekretessprövningar av begärda allmänna handlingar.

Andra administrativa uppgifter kan komma att ingå i operativ ledares arbetsuppgifter.

Kvalifikationer


Krav
  • 3-årig gymnasieutbildning
  • Erfarenhet av en arbetsledande befattning och att vara en arbetsgivarföreträdare
  • Mycket god förmåga att kommunicera både i tal och skrift
  • Goda kunskaper och vana av att arbeta i Word och Excel

  • Meriterande
  • Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål
  • Kunskap i polisiära datasystem (utbildning erbjuds i annat fall)
  • Chefs- eller ledarskapsutbildning

  • Personliga egenskaper
  • Förmåga att samarbeta väl och skapa nya kontaktytor. Du arbetar över sektionens gränser och ser den egna verksamheten i ett större sammanhang.
  • Trygg och tydlig i rollen som arbetsgivarföreträdare. Du känner dig säker när du förmedlar direktiv och fördelar arbetsuppgifter.
  • Du kan på ett klart och tydligt sätt stå bakom Polisens medarbetarpolicy.
  • Lösningsfokuserad och flexibel. Du ser till verksamhetens bästa och kan göra relevanta prioriteringar därefter.
  • Initiativtagande med förmågan att våga agera direkt och omhänderta uppkomna situationer.
  • Tillämpar ett arbetssätt som skapar förtroende och tillit hos dina kollegor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta gruppchef Frida Svensson tfn 073-069 76 74 eller tf sektionschef Fredrik Ekvall tfn 073-031 15 97. Har du frågor om processen, kontakta ansvarig HR-konsult Katarina Ek, 0730 675 574

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare alternativt polisassistent
Placeringsort: Nässjö
Arbetstid: Tvåskift
Tillträde: Preliminärt februari 2022

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 oktober 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, registrera dig inte i systemet utan skicka istället din ansökan med epost till ansvarig HR-konsult Katarina Ek, katarina.ek@polisen.se. Ange rekryteringens referensnummer i ämnesraden.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg