Planerare till Operativ Verksamhetsstyrning i Linköping

Organisation

Polisregion Öst

Län

Östergötlands län

Utlyst

15 september 2021

Ansök senast

29 september 2021

Referensnummer

C63026/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisregion Öst består av tre polisområden; Östergötland, Södermanland och Jönköping. Operativ verksamhetsstyrning i Polisområde Östergötland är placerat på polisområdets kansli. Kansliet arbetar till stöd för polisområdets ledning. På kansliet finns tre grupper, förvaltning, stöd service och operativ verksamhetsstyrning.

Operativ verksamhetsstyrnings uppgift är i huvudsak att planera polisområdets personalresurs. Gruppen består idag av 10 medarbetare vilka är placerade i Linköping, Norrköping, Motala samt Regionsledningscentralen. Vi söker nu ytterligare en medarbetare med placeringen i Linköping. Tjänsten kan ibland innebära tjänstgöring på de andra orterna.

Arbetsbeskrivning

Som planerare i polisområde Östergötland arbetar du som ett stöd till regionala enheter, polisområdescheferna och lokalpolisområdena. Du arbetar med att planera och följa upp den operativa verksamheten, både långsiktigt och kortsiktigt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:

  • Planera och upprätthålla beslutad resursdimensionering
  • Hantera resurs i förutsedda och oförutsedda insatser
  • Administrera viss utbildning
  • Granska lönepåverkande händelser i lönesystem
  • Vara ett stöd i personaladministrativa frågor för chef och medarbetare
  • Vara ett stöd avseende arbetstidsrelaterade frågor.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
  • Erfarenhet av personalplanering
  • Erfarenhet av användning av datoriserade planeringsverktyg
  • Mycket god vana av Officepaketet, särskilt Excel
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • B Körkort

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av att ha arbetat med personaladministration eller motsvarande erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
  • Erfarenhet av personaladministrativa systemen COPS och/eller Heroma
  • Erfarenhet av att ha arbetat med de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter såsom arbetstidsavtalet, semesterlagen, föräldraledighetslagen, m.fl.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har förmåga till helhetssyn; det vill säga förmåga att förstå hur olika delar av en verksamhet är integrerade med varandra. Det är viktigt att du trivs med att arbeta självgående där du planerar, organiserar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. I rollen som planerare måste du även kunna ta egna initiativ och vara flexibel för att kunna lösa olika ärenden. I rollen som planerare fungerar du som en knutpunkt mellan medarbetare och verksamhetens chefer, vilket ställer krav på att du har god samarbetsförmåga och trivs med att nätverka och samverka med andra. Då det periodvis är hög arbetsbelastning är det viktigt att du har en god prioriteringsförmåga och kan hantera stressiga situationer.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Linus Malm Gruppchef Linköping 010-56 659 44 linus.malm@polisen.se Camilla Dahlgren HR-Konsult 073 046 38 51 camilla.dahlgren@polisen.se

Övrig information

Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner:
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via 114 14.

Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare anställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid med flex
Placering: Linköping (Regionsledningscentralen)

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult Camilla Dahlgren tfn. 073 046 38 51.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg