Pressekreterare till kommunikationsenheten i region Stockholm

Organisation

Kommunikationsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

23 februari 2021

Ansök senast

09 mars 2021

Referensnummer

C49797/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Just nu befinner sig Polisen i en spännande tillväxtresa och vi söker nu en pressekreterare till kommunikationsenheten som vill vara med i utvecklingen av Sveriges största myndighet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten.

Arbetsbeskrivning

Då arbetet vid mediecentret till stora delar är minutoperativt, innebär det att de dagliga arbetsuppgifterna varierar utifrån verksamhetens behov och det mediala trycket. Du koordinerar och hanterar presskontakter och mediefrågor och stödjer organisationen i relationen med media. Du är också talesperson för myndigheten i operativa frågor och arbetar ofta nära vakthavande befäl i regionledningscentralen. Du måste ha förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor, ha hög arbetskapacitet och trivas med att leverera under press. I arbetet ingår skiftestjänstgöring kvällar och helger.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
  • Ta emot och hantera inkommande samtal från media
  • Skriva och publicera nyheter på polisens hemsida
  • Vid behov fungera som presstalesperson
  • Ta fram underlag och skriva talepunkter
  • Stödja och coacha chefer och talespersoner vid mediekontakter
  • Arbeta proaktivt med att kommunicera myndighetens arbete
  • Planera och genomföra pressträffar och medieaktiviteter i relevanta kanaler
  • Omvärldsbevakning med analys
  • Leda kommunikationsarbetet vid särskilda händelser
  • Bistå i kommunikationsavdelningens övriga arbete
Beroende på sökandes bakgrund och kompetens kommer även andra kommunikationsuppgifter förekomma.

Kvalifikationer


Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Utbildning inom medie- och kommunikation som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Erfarenhet av mediearbete inom större organisation med högt medietryck
  • Förmåga att strukturera och formulera komplexa mediefrågor i relevanta kanaler
  • Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Kommunikativ förmåga och vana att jobba i digitala kanaler.
  • Gott omdöme och medvetenhet kring sekretess

  • Vi ser det som meriterande om du också har:
  • Vana att agera rådgivare i mediefrågor till ledning, beslutsfattare och experter
  • Kunskap om/eller erfarenhet av polisiär verksamhet
  • Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet/myndighet
  • Erfarenhet av kommunikationsarbete i sociala medier och vana att producera kommunikationsmaterial i digitala kanaler, t.ex. att jobba med rörlig bild.

För att vara framgångsrik och trivas i rollen som kommunikatör behöver du arbeta planerat och långsiktigt och samtidigt snabbt kunna byta fokus för att jobba med aktuella frågor här och nu. Arbetet ställer höga krav på din förmåga att hantera ett högt tempo och kunna fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som kan arbeta både i grupp och självständigt. Du är bra på att skapa goda relationer, du är målinriktad och samtidigt prestigelös. Du har gott omdöme och hög integritet.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Anette Nielsen HR-konsult anette.nielsen@polisen.se Miriam Abu Eid Rekryterande chef miriam.abu-eid@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Berg, SACO, tfn 010-563 91 37; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden SEKO tf 010-561 66 27; Sofia Ask Polisförbundet tf 010-56 38710

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg