Senior verksamhetsprojektledare med inriktning komplex IT-utveckling till Rättsavdelningen

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

07 april 2021

Ansök senast

21 april 2021

Referensnummer

C52557/2021

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker en verksamhetsprojektledare med erfarenhet av att inventera verksamhetsbehov och kravställa komplexa it-system. Hos oss får du en viktig roll för att driva digitalisering och verksamhetsutveckling som påverkar medarbetare över hela landet. Tjänsten är placerad vid informationsförvaltningsenheten, som ingår i polisens rättsavdelning.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningens uppdrag är att arbeta med rättslig styrning och stöd, informationsförvaltning samt förvaltningsrätt, nationellt såväl som regionalt.

Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet inom rättsavdelningen som arbetar med att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster. Enheten är processansvarig bland annat för diarieföring, fysisk post, dokumenthantering, arkivering och utlämnande av allmän handling. Enheten har även informationsägarskap för några av polisens centrala system.

Gruppen information och e-förvaltning driver verksamhetsutveckling med inriktning på exempelvis digitala tjänster, effektiviserade processer och förändrade arbetssätt. Våra uppdrag riktar sig mot såväl interna som externa användare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och driva digitalisering och nyutveckling av systemstöd för polisens omfattande allmänna ärendehantering. Verksamheten omfattar ca en halv miljon ärenden, som handläggs av flera tusen medarbetare över hela landet. Allmänna ärenden omfattar olika processer och ärendetyper, exempelvis tillstånds- och vapenlicensärenden, utlämnande av allmän handling och interna beslutsärenden.

I rollen som projektledare ansvarar du för att självständigt planera och driva verksamhetsutvecklingsuppdrag som omfattar alla delar av processen, från förstudie/verksamhetsanalys, via att ta fram utbildningsmaterial och handböcker, till införande och förändringsledning i berörda verksamheter.

Du utarbetar och dokumenterar projekt- och aktivitetsplaner, förankrar med styrgrupper och andra berörda intressenter samt genomför aktiviteter som effektivt leder projektet i mål. Som arbetande projektledare går du själv in och leder nyckelaktiviteter som säkrar framgång i uppdraget. Du agerar även som operativ ledare för de resurser som ingår i projektets grupperingar. I den rollen är du lyhörd och förmår skapa engagemang, ansvar och kvalitetsmedvetenhet hos projektets medarbetare. Du kommunicerar drivet, klart och tydligt, men har samtidigt flexibilitet och förmåga att anpassa ditt budskap efter situation, mottagare och syfte.

Som projektledare hos oss ingår du i en grupp kunniga och engagerade verksamhetsutvecklare och projektledare som tillsammans driver en stor mängd olika uppdrag inom effektivisering, digitalisering och förändringsledning. En viktig del av vårt gemensamma arbete handlar om metodutveckling, kompetensdelning och andra samarbeten för att höja vår kollektiva utvecklingsförmåga. Det kan exempelvis innebära att, i samverkan med andra, utveckla och dokumentera strukturerade och enhetliga arbetssätt och samarbetsformer för verksamhetsutveckling, samt förankra och sprida dessa arbetssätt till andra parter i utvecklingsprocessen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Akademisk utbildning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för rollen
  • Minst 3 års erfarenhet av att självständigt planera, samordna och leda komplexa utvecklingsprojekt med inriktning digitalisering och digital transformation
  • Erfarenhet av att självständigt genomföra och/eller leda förstudier och verksamhetsanalyser för digitalisering av verksamhetsprocesser samt nyutveckling av systemstöd
  • Erfarenhet av att planera, samordna och leda förändringsarbete som omfattar stora medarbetargrupper
  • Erfarenhet av att självständigt planera och driva komplexa projekt
  • Vana vid att planera och facilitera arbete och samverkan i workshopform
  • Vana vid att arbeta tvärfunktionellt mellan verksamhet och IT

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • Certifiering eller annan utbildning inom projektledning
  • Erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling och digitalisering i en komplex och geografiskt spridd organisation
  • Erfarenhet av att driva förändring på strategisk nivå
  • Erfarenhet av att arbeta i en myndighet
  • Erfarenhet av digital facilitering
  • Erfarenhet av kompetensdelning, metodutveckling och att implementera enhetliga arbetssätt för verksamhetsutveckling

  • Personliga egenskaper
    För att lyckas i rollen behöver du:
  • Vara självständig, driven och lyhörd
  • Ha ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera
  • Ha förmåga att lösa komplexa problem, både operativt och strategiskt
  • Vara pedagogisk, kommunikativ och ha en mycket god förmåga till såväl samarbete som ledarskap
  • Ha förmåga att leverera i rätt tid och till rätt kvalitet utifrån uppsatta mål
  • Ha ett prestigelöst och lärande förhållningssätt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Mer information om uppdraget lämnas av rekryterande chef: Jenny Lingstam, Gruppchef Information och e-förvaltning, tel 076-133 39 80. Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Emily Rosenberg-Wadman emily.rosenberg-wadman@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO: Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37; Polisförbundet: Sofia Ask, tfn 010-563 87 10; Fackförbundet ST: Johan Gertz, tfn 010-567 70 92; SEKO Polisen: Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 21 april 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg