Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Fakturabedrägeri - skydda dig

För att minska risken för fakturabedrägeri är det bra att tänka på hur du agerar när en telefonförsäljare ringer.

Det finns en rad åtgärder du som företagare eller privatperson kan göra för att undvika att drabbas av fakturabedrägeri.

  • Var försiktig när du blir uppringd av telefonförsäljare du inte känner till. Ett enkelt tips är att avsluta samtalet för att undvika att få en oönskad faktura.
  • Gör en polisanmälan när du har fått en faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du har blivit vilseledd.
  • Bestrid fakturor som du inte har godkänt eller när du har blivit vilseledd, för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder.

Minska risken för fakturabedrägeri

Ett fakturabedrägeri kan börja med att du blir uppringd av en telefonförsäljare. Ge inte en eventuell bedragare chansen att hävda att du har ingått i ett avtal (gjort en affär). En enkel åtgärd att raskt avsluta alla samtal med telefonförsäljare du inte känner till. 

Väljer du att fortsätta samtalet kan du vara uppmärksam på flera saker. Telefonförsäljaren kan inleda med att be dig bekräfta ditt och företagets namn. Ett jakande svar från dig kan enkelt klippas in i en inspelning som svar på en annan fråga. Har du möjlighet kan du själv spela in samtalet på din telefon när en okänd telefonförsäljare kontaktar dig.

Ett knep som en telefonförsäljare kan använda är att hänvisa till en pågående tjänst som exempelvis en annonsering. Försäljaren vill bara att du bekräftar att avtalet ska förlängas. Du kan lätt få en uppfattning om att samtalet kommer från företaget som du redan köper en tjänst ifrån. Be därför om försäljarens fullständiga namn, företaget han eller hon representerar samt telefon- och organisationsnummer och be att få återkomma.

Det är bättre att du själv kontaktar försäljaren när du kontrollerat företaget, till exempel genom Svensk Handels varningslista.

Råd vid telefonförsäljning

  • Ingå aldrig ett avtal via telefon.
  • Be alltid om en skriftlig offert på erbjudandet. Om telefonförsäljaren inte vill gå med på det, tacka nej och lägg på.
  • Skriv gärna en minnesanteckning om vad du och försäljaren pratat om.

Polisanmäl bluffakturor

Gör en polisanmälan om du får en faktura som du uppfattar som vilseledande eller blir utsatt för påtryckningar att betala fakturan. Du kan polisanmäla fakturabedrägeri via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation. 

Du ska inte betala om du fått en faktura trots att du inte har beställt något eller som du tycker innehåller något annat allvarligt fel. Att tänka på vid polisanmälan

Berätta utförligt om hur brottet har gått till, till exempel hur du har blivit kontaktad. Lämna information om det material du har som exempelvis:

  • Fakturor och påminnelser
  • E-postkonversation och annan dokumentation.
Till toppen