Sök på polisen.se

Telefonbedrägerier – skydda dig

Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank. Bedragare riktar ofta in sig på äldre personer och andra utsatta grupper.

Ökad risk för it-brott och bedrägerier

I dessa tider kan vi se att kriminella använder corona i sina försök att begå bedrägerier mot privatpersoner och företag. De använder sig ofta av falska sajter med lockande erbjudanden. Undvik att få dina bankkonton länsade, datorfiler spärrade eller att någon använder dina personuppgifter i bedrägliga syften genom att följa dessa tips:

  • Svara inte på misstänkta mejl, sms eller telefonsamtal.
  • Klicka inte på länkar och bifogade filer i mejl och sms utan att vara säker på att avsändaren är legitim.
  • Lämna inte ut dina lösenord, bankkortsuppgifter eller annan viktig information.
  • Logga aldrig in på annans begäran med exempelvis bank-id.
  • Skicka inga pengar i förskott utan att du sett det du har beställt.
  • Skänk aldrig pengar till organisationer utan att kontrollera vilka de är.

Interpol om att skydda sig mot it-brott under coronapandemin (på engelska)

Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från banken, ett företag eller en myndighet. En bedragare är skicklig i det sociala samspelet och har kanske även tagit reda på personlig information om dig för att verka trovärdig. Bakom bedrägerierna står ofta kriminella nätverk. Var därför alltid skeptisk när någon okänd ringer, för att inte råka illa ut. Ta del av filmer och polisens tips för att skydda dig.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Så här kan ett telefonbedrägeri gå till

En misstänkt bedragare ringer upp och försöker lura till sig pengar genom att utge sig att ringa från en bank.