Javascript är inte påslaget i din webbläsare. För bästa användning av webbplatsen, rekommenderar vi att aktivera Javascript.
Tillbaka till förstasidan

Polisens kameror stoppar brott i trafiken

Polisen har satt upp trafiksäkerhetskameror
på stora vägar i Sverige.
På vägar där kamerorna finns
blir det färre dödsolyckor.
Där blir också färre människor svårt skadade.

Polisens ATK-sektion
i Kiruna undersöker brott
där bilar kör för fort
och kamerorna har sett det.

När en bil kommer nära en kamera
mäter radarvågor hur fort bilen kör.
Kameran fotograferar bara bilar
som kör för fort.

Polisen letar sedan efter bilen
i register på bilar.
De letar också efter personen
som körde bilen.
Polisen jämför bilden på föraren
med passfoton eller körkortsfoton.

Om bilden på föraren stämmer
med passfoto eller körkortsfoto
skickar polisen ett brev till den misstänkta personen.

Om det inte går att se vem föraren är
skickar polisen en fråga till bilens ägare
om vem som har kört bilen.

Klicka på det du vill läsa om

Till toppen