Så här kan kriminella få barn och unga att göra brott
Kriminella gäng använder ibland barn
för att göra brott.
Det är olagligt.
Här får du som är vuxen veta
hur det går till.
Du får också veta
hur du kan få hjälp.
Så här gör gängen
Kriminella gäng vill använda
barn och ungdomar
för att göra farliga brott.
De gör det för att barn inte får
så hårda straff som vuxna.
Gängen kontaktar ofta barn
i chattar eller i sociala medier.
De kan följa barnet där
och skicka meddelanden.
Sedan försöker de få barnet
att göra brott.
Det kan vara sprängningar
eller mord.
Gängen ljuger för barnet.
De säger att barnet ska få betalt.
Men istället hotar de barnet
och utnyttjar det.
Så kan vuxna hjälpa
Föräldrar är oftast de viktigaste
personerna i barnets liv.
Visa att du finns där.
Prata med ditt barn.
Lyssna, även om det handlar om
svåra saker.
Det är viktigt att du försöker
förstå barnets känslor
och tankar.
Döm inte barnet.
Om du inte dömer,
vågar barnet berätta mer.
Andra vuxna är också viktiga
för barnet.
Det kan vara lärare, fritidsledare
eller tränare.
Visa att du bryr dig om barnet.
När barn känner sig trygga
vågar de berätta.
De berättar då både bra
och dåliga saker.
Hur märker du att ditt barn är i fara?
- Barnet börjar ljuga.
- Barnet har hemligheter
som det inte brukar ha. - Barnet får nya kompisar
som är äldre. - Barnet får nya och dyra saker.
- Barnet har mer pengar än vanligt.
- Barnet har flera telefoner.
- Barnet skickar eller får pengar
via Swish eller banken. - Barnet har appar för hemliga chattar.
Signal och Telegram
heter två appar. - Barnet börjar prata annorlunda.
- Barnet får nya och oväntade åsikter.
Du kan få hjälp
Om du tror att ett kriminellt gäng
har kontaktat ditt barn
är det viktigt att du tar hjälp direkt.
Hjälpen kan se olika ut
på olika platser i Sverige.
- Ring eller mejla socialtjänsten
i din kommun.
Gå till kommunens hemsida
eller till
Sveriges kommuner och regioners hemsida. - Prata med någon
på barnets skola,
en lärare eller kurator.
Du är inte ensam.
Du kan få hjälp.