Kriminella gäng använder ibland barn
för att göra brott.
Det är olagligt.
Här får du som är vuxen veta hur det går till.
Du får också veta hur du kan få hjälp.
Så här gör gängen
Kriminella gäng vill använda barn och ungdomar
för att göra farliga brott.
De gör det för att barn inte får så hårda straff som vuxna.
Gängen kontaktar ofta barn
i chattar eller i sociala medier.
Där kan de följa barnet
och skicka meddelanden.
Sedan försöker de få barnet att göra brott.
Det kan vara sprängningar eller mord.
Gängen ljuger för barnet.
De säger att barnet ska få betalt.
Men istället hotar de barnet
och utnyttjar det.
Förvara barnets pass och id-kort säkert
Kriminella kan be barn att skicka bilder
på sitt pass eller id-kort.
De kan använda bilderna för att hota barnet.
De kan också hota barnets familj.
Förvara därför barnets pass och id-kort
på en säker plats.
Förklara också när och hur
pass och id-kort ska användas.
Tecken på brott på nätet och i mobilen
Har ditt barn appar du inte känner igen?
Kriminella använder hemliga appar
där de chattar med barnen.
Det gör de för att inte bli upptäckta.
Exempel på sådana appar är
Signal och Telegram.
Några tecken kan vara att ditt barn:
- använder appar du inte känner igen
- har fler lösenord på mobilen
- döljer saker i telefonen
Kommer det pengar du inte känner igen?
Kriminella kan be barn att ta emot pengar på internet.
Det kan hända genom appar som
Binance och Coinbase.
Var uppmärksam på:
- pengar som kommer in oväntat
- betalningar till okända nummer eller personer.
Har meddelanden tagits bort?
Kriminella vill dölja sina spår.
Var uppmärksam om meddelanden i chattar raderas.
Finns en nyckelsymbol på mobilen?
Kriminella kan vilja att barn använder VPN.
VPN döljer var personen finns.
När VPN används syns ofta en nyckelsymbol
uppe i telefonens hörn.
Har ditt barn en mobil du inte känner igen?
Kriminella kan ge barn särskilda telefoner
för att använda dem i brott.
Kontakta polisen om ditt barn
har en okänd mobiltelefon.
Ta hjälp!
Om du tror att en kriminell
har kontakt med ditt barn
är det viktigt att du tar hjälp direkt.
Ring polisen på 114 14
Ring 112 om det är bråttom.
Så kan vuxna hjälpa
Föräldrar är oftast de viktigaste personerna i barnets liv.
Visa att du finns där.
Prata med ditt barn.
Lyssna, även om det handlar om svåra saker.
Det är viktigt att du försöker förstå barnets känslor och tankar.
Döm inte barnet.
Om du inte dömer,
vågar barnet berätta mer.
Andra vuxna är också viktiga för barnet.
Det kan vara lärare, fritidsledare eller tränare.
Visa att du bryr dig om barnet.
När barn känner sig trygga
vågar de berätta.
De berättar då både bra och dåliga saker.
Hur märker du att ditt barn är i fara?
- Barnet börjar ljuga.
- Barnet har hemligheter som det inte brukar ha.
- Barnet får nya kompisar som är äldre.
- Barnet får nya och dyra saker.
- Barnet har mer pengar än vanligt.
- Barnet har flera telefoner.
- Barnet skickar eller får pengar via Swish eller banken.
- Barnet har appar för hemliga chattar.
Signal och Telegram heter två appar.
- Barnet börjar prata annorlunda.
- Barnet får nya och oväntade åsikter.
Du kan få hjälp
Om du tror att ett kriminellt gäng
har kontaktat ditt barn
är det viktigt att du tar hjälp direkt.
Gör så här:
Du är inte ensam.
Du kan få hjälp.
Frågor och svar om kriminella gäng
Vad betyder det att barn kommer in i kriminella gäng?
Kriminella gäng letar efter barn och unga.
De vill använda dem för olika brott.
Gängen vill att barnen ska göra olika saker:
- Barnet ska hämta eller lämna droger och vapen.
- Barnet ska skicka pengar med Swish.
- Barnet ska hota andra människor.
- Barnet ska spränga något.
- Barnet ska döda någon.
- Barnet ska få andra barn att göra brott
Gängen lovar pengar, status och gemenskap.
Det kan vara svårt för barn och unga
att säga nej till gängen.
Varför vill gängen använda barn till att göra brott?
Kriminella gäng vill använda barn till att göra brott.
Det gör de för att barn och unga är lätta att påverka.
Gängen kan övertala dem att göra saker.
Barn får inte samma straff som vuxna.
Därför utnyttjar gängen dem för att göra brott.
Var letar gängen efter barn?
Här letar gängen efter barn:
- I skolan.
- I centrum.
- På sociala medier som Tiktok, Instagram och Snapchat.
Gängen är intresserade
av dessa barn:
- Barn som redan gör mindre brott.
- Barn som bor i områden där gängen finns.
- Barn som inte har vuxna som ser vad barnet gör.
Gängen kan börja följa barnet på nätet
och skicka meddelanden till barnet.
Ibland söker barnet efter chattar
där kriminella gäng skriver om olika brott
som de vill att barnet ska göra åt dem.
Vad vill gängen att barnen ska göra?
Gängen vill att barnet ska göra olika brott.
Här är några exempel:
- Barnet ska hämta eller lämna droger och vapen.
- Barnet ska skicka pengar med Swish.
- Barnet ska spränga något.
- Barnet ska hota, skada eller döda någon.
- Barnet ska få andra barn att göra brott.
Det blir snabbt farligt.
Vad lockar gängen med?
Gängen vill visa upp ett lyxigt liv
i sociala medier.
De visar dyra bilar, klockor och pengar.
De visar också bilder
och filmer på våld.
De vill berätta att de är farliga.
De lockar med pengar och vänskap.
När barnet har tittat på
vad gängen visar upp i sociala medier,
så visas fler inlägg
med samma saker för barnet.
Då är det lätt att lura barnet
att det som gängen visar är sant.
Var letar gängen efter barn?
Gängen letar efter barn i hela Sverige.
Gängen kontaktar ofta barn
i chattar eller i sociala medier.
De kan följa barnet där
och skicka meddelanden.
Hur gör de kriminella för att få med barnen i gänget?
Gängen finns där barn finns.
De finns i stan, på gator och torg
och på internet.
På internet skriver gängen med barnet
på sociala medier som Tiktok, Instagram eller Snapchat.
Gängen kan också skriva med barnet
på appar som Telegram och Signal.
I apparna frågar gängen
om barnet kan göra olika brott.
Gängen kan säga till barnet att ta bilder
på sitt id-kort eller sitt pass.
Om barnet vill sluta hjälpa gängen
kan gängen använda bilderna
för att hota barnet
och hota barnets familj.
Hur mår barn som är med i ett kriminellt gäng?
Barn som är med i ett kriminellt gäng kan:
- känna sig stressat.
- vara rädd eller ha ångest.
- sluta gå till skolan.
- få ont i kroppen.
- försöka hålla tyst
om vad som händer.
Vilka appar använder gängen?
Gängen använder ofta Tiktok, Instagram och Snapchat
för att hitta barn
som de kan utnyttja för brott.
Gängen använder ofta Signal och Telegram
för att planera brott i hemlighet.
Hur vet jag om mitt barn skriver med kriminella gäng i appar?
- Barnet kan börja använda nya appar
som till exempel Signal eller Telegram.
- Barnet kan gömma appar
eller ha hemligheter.
- Barnet kan ha mycket pengar
och du vet inte var pengarna kommer ifrån.
Tror du att ditt barn skriver med kriminella?
Ring polisen på 114 14
och berätta.
Vad skyddar barn från att hamna i kriminella gäng?
Det här skyddar barn från att gå med i ett kriminellt gäng:
- Att barnet går i skolan
och får hjälp i skolan
om det behövs.
- Att barnet gör saker på fritiden.
- Att barnet har bestämda tider
när barnet ska vara hemma
- Att barnet har vuxna som bryr sig,
lyssnar och vågar säga nej.
- Att barnet gör saker
tillsammans med vuxna.
Hur får barnet hjälp att lämna det kriminella gänget?
Har ditt barn hamnat
i ett kriminellt gäng?
Ta hjälp direkt.
Gör så här:
- Prata med någon på barnets skola,
en lärare eller kurator.
Ring polisen på 114 14.
Ring 112 om det är bråttom.
Vad gör polisen?
- Polisen jobbar tillsammans med skolor, socialtjänsten och myndigheter.
- Polisen försöker stoppa gängledare.
- Polisen vill synas på platser där barn är.
- Polisen behöver hjälp att upptäcka
vilka barn som är i fara.
- Polisen samarbetar med olika sociala medier
för att ta bort olagligt innehåll.
Tipsa polisen genom att ringa 114 14
eller skriv på polisen.se/tips.
Ring 112 om du ser någon som gör ett brott.
Vad kan du som är förälder göra?
- Prata med ditt barn om kriminella gäng
och om hur farliga de är.
- Var nyfiken och lyssna på ditt barn.
- Prata om sociala medier,
och fråga vem barnet pratar med där.
- Lär dig om nya appar som barnet har,
och fråga om barnet inte vill visa sin mobil.
- Ha regler för vem barnet får prata med i mobilen.
- Prata med andra föräldrar
om vad barnen gör.
- Visa att du vill veta
och att du bryr dig om barnet.
Vad kan alla vuxna göra?
Visa att du bryr dig om barnet.
Om du är orolig för ett barn,
berätta vad du vet
för socialtjänsten och polisen.
Svara på socialtjänstens och polisens frågor
om gänget och barnet.