Javascript är inte påslaget i din webbläsare. För bästa användning av webbplatsen, rekommenderar vi att aktivera Javascript.
Tillbaka till förstasidan

Våld i familjen

Slår din partner dig?
Det finns olika brott
som kan ske
i en nära relation,
alltså när du är tillsammans med någon.

Brotten kan vara ofredande,
hot och olika typer av våldsbrott
och sexbrott.

Händer det dig
ska du alltid ringa polisen.
Du ringer på telefon 114 14.
I akuta situationer, ring 112.
Du kan också gå till närmaste polisstation
för att göra en anmälan.

Är du skadad
ska du få dina skador dokumenterade,
helst fotograferade, av en läkare.
Polisen kan ge dig mer information.

Spara också hot
som du får på telefonsvararen,
på e-posten eller som sms.
De kan vara viktiga att använda som bevis.

Klicka på det du vill läsa om

Till toppen