Tillbaka till förstasidan

Våld i familjen

Slår din partner dig?
Det finns olika brott
som kan ske
i en nära relation,
alltså när du är tillsammans med någon.

Brotten kan vara ofredande,
hot och olika typer av våldsbrott
och sexbrott.

Ring polisen om det händer dig

Händer det dig
ska du alltid ringa polisen.
Du ringer på telefon 114 14.
I akuta situationer, ring 112.
Du kan också gå till närmaste polisstation
för att göra en anmälan.

Skador och hot är viktiga bevis

Är du skadad
ska du få dina skador dokumenterade,
helst fotograferade, av en läkare.
Polisen kan ge dig mer information.

Spara också hot
som du får på telefonsvararen,
på e-posten eller som sms.
De kan vara viktiga att använda som bevis.

Läs mer

Till toppen