Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Gör en polisanmälan

Anmäl brott till polisen så snart du kan. En tidig anmälan gör det lättare att hitta tekniska bevis och förhöra vittnen. Om det är ett pågående brott, eller en akut situation, ska du alltid ringa 112.

När du anmäler ett brott måste du alltid uppge dina personuppgifter. Om du gör en anmälan åt en annan person behövs bådas personuppgifter. En kopia av polisanmälan (målsägandekopia) skickas vanligtvis med post till den som drabbats av brottet. Har du gjort anmälan i e-tjänsten får du också en bekräftelse via e-post.

Innan du beställer en kopia på din polisanmälan

  • Tänk på att det normalt tar cirka 10 arbetsdagar för kopian att nå din brevlåda. 
  • Kopian skickas till din folkbokföringsadress.

Anmäl eller ändra anmälan via e-tjänst

Vissa brott kan du anmäla eller komplettera och ändra via e-tjänst. Du måste ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer för att kunna använda e-tjänsten. Har du skyddad identitet ska du inte använda e-tjänsten.

Stöld och inbrott

Borttappade föremål

Kontokortsbedrägeri

Parkeringsskada

En parkeringsskada är när ditt parkerade fordon har blivit påkört av ett annat motordrivet fordon, utan att föraren har lämnat sina kontaktuppgifter eller gett sig till känna.

Anmäl parkeringsskada

Bortsprunget djur

Behandling av personuppgifter

Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss i din anmälan i enlighet med brottsdatalagen (2018:1177) och lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område (polisens brottsdatalag). De uppgifter som du lämnar behandlas för att utföra vårt uppdrag att utreda och lagföra det anmälda brottet.

Personuppgifterna kommer inte att behandlas under längre tid än vad som är nödvändigt. Hur lång tid det är beror bland annat på brottets preskriptionstid och om förundersökning inleds eller inte. Särskilda bestämmelser om hur länge uppgifter får behandlas i ärenden om utredning av eller lagföring för brott finns i 4 kap. 3-5 §§ polisens brottsdatalag.

Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Personuppgifter i allmänna handlingar kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.

Dina rättigheter vid behandling av personuppgifter

Ring 114 14 eller besök polisen

Du behöver ringa eller besöka polisen för att anmäla händelser som inträffat i trafiken, skadegörelse, våldsbrott, sexualbrott, hot och andra bedrägeribrott än kontokortsbedrägeri. Du måste också ringa eller besöka polisen när du ska anmäla stöld eller förlust av pass och nationellt id-kort.

Polisen har öppet för samtal dygnet runt, alla dagar. Vi pratar svenska och engelska. Samtalstaxan beror på ditt telefonabonnemang. 

För att anmäla brott ring 114 14 eller besök en polisstation

Om det är ett pågående brott, eller en akut situation, ska du alltid ringa 112.

Ändra eller komplettera en anmälan

För att kunna ändra eller komplettera en tidigare gjord anmälan måste du uppge ärendenumret på din ursprungsanmälan. Det gäller alla anmälningar, det vill säga anmälningar som du gjort via internet, telefon eller på annat sätt.

Exempel på hur ärendenummer kan se ut: 5000-K123-18 (finns angivet på din polisanmälan) alternativt anmälan gjord via internet I-55-1231231231231 (finns angivet i bekräftelsen du fick via e-post när du gjorde din internetanmälan).

Utsatt för brott utomlands

Om du drabbas av ett brott när du är utomlands bör du anmäla brottet i det land du befinner dig. För att nå svensk polis när du är utomlands ring +46 77 114 14 00.

Anmäla polisen

Om du tycker att polisen har behandlat dig illa eller på annat sätt gjort något felaktigt, anmäler du händelsen till polisen. Ring 114 14 eller besök en polisstation. Berätta att du vill anmäla en polis så får du prata med en person som är behörig att ta upp en sådan anmälan.

Vad händer när du gjort en polisanmälan?

Till toppen