Anmäl brott eller förlust

Om det är ett pågående brott, eller en akut situation, ska du alltid ringa 112. Anmäl brott till polisen så snart du kan. En tidig anmälan gör det lättare att hitta tekniska bevis och förhöra vittnen.

Vissa brott kan du anmäla eller komplettera och ändra via e-tjänst. Om du inte hittar det brott du vill anmäla bland e-tjänsterna ska du ringa 114 14.

E-tjänster för brottsanmälan och komplettering av anmälan

Har du tappat något? Har ditt husdjur försvunnit?

I båda dessa fall kan du göra en förlustanmälan eller komplettera en anmälan via e-tjänst.

När du anmäler måste du alltid uppge dina personuppgifter. Om du gör en anmälan åt en annan person behövs bådas personuppgifter. En kopia av anmälan (målsägandekopia) skickas vanligtvis till den som drabbats av brottet, till digital brevlåda eller till folkbokföringsadress. Har du gjort anmälan i e-tjänsten får du också en bekräftelse via e-post.

Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss i din anmälan i enlighet med brottsdatalagen (2018:1177) och lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område (polisens brottsdatalag). De uppgifter som du lämnar behandlas för att utföra vårt uppdrag att utreda och lagföra det anmälda brottet.

Personuppgifterna kommer inte att behandlas under längre tid än vad som är nödvändigt. Hur lång tid det är beror bland annat på brottets preskriptionstid och om förundersökning inleds eller inte. Särskilda bestämmelser om hur länge uppgifter får behandlas i ärenden om utredning av eller lagföring för brott finns i 4 kap. 3–5 §§ polisens brottsdatalag.

Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Personuppgifter i allmänna handlingar kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.

Dina rättigheter vid behandling av personuppgifter

Ring 114 14 eller besök polisen

Du behöver ringa eller besöka polisen för att anmäla händelser som inträffat i trafiken, våldsbrott, sexualbrott, hot och andra bedrägeribrott än kontokortsbedrägeri. Du måste också ringa eller besöka polisen när du ska anmäla stöld eller förlust av pass och nationellt id-kort.

Polisen har öppet för samtal dygnet runt, alla dagar. Vi pratar svenska och engelska. Samtalstaxan beror på ditt telefonabonnemang. 

För att anmäla brott ring 114 14 eller besök en polisstation

Om det är ett pågående brott, eller en akut situation, ska du alltid ringa 112.

Din kopia på polisanmälan

  • Du som har en digital brevlåda får din kopia på polisanmälan skickad dit (tidigast efter 48 timmar).
  • Har du inte en digital brevlåda skickas kopian till din folkbokföringsadress (tar normalt 10 arbetsdagar).

Ändra eller komplettera en anmälan

För att kunna ändra eller komplettera en tidigare gjord anmälan måste du uppge ärendenumret på din ursprungsanmälan. Det gäller alla anmälningar, det vill säga anmälningar som du gjort via internet, telefon eller på annat sätt.

Exempel på hur ärendenummer kan se ut: 5000-K123-18 (finns angivet på din polisanmälan) alternativt anmälan gjord via internet I-55-1231231231231 (finns angivet i bekräftelsen du fick via e-post när du gjorde din internetanmälan).

Utsatt för brott utomlands

Om du drabbas av ett brott när du är utomlands bör du anmäla brottet i det land du befinner dig. För att nå svensk polis när du är utomlands ring +46 77 114 14 00.

Anmäla polisen

Om du tycker att polisen har behandlat dig illa eller på annat sätt gjort något felaktigt, anmäler du händelsen till polisen. Ring 114 14 eller besök en polisstation. Berätta att du vill anmäla en polis så får du prata med en person som är behörig att ta upp en sådan anmälan.

Anmälningar mot poliser utreds av avdelningen för särskilda utredningar

Vad händer när du gjort en polisanmälan?