Sök

Prata med nära och kära om bedrägerier

Har du någon äldre i din närhet som du bryr dig om? Eller träffar du äldre i ditt yrke? Det är inte ovanligt att just äldre utsätts för bedragare. Du kan hjälpa till att förebygga att äldre blir lurade!

Här finns underlag för dig som har en kort stund att sätta dig ner med din, mamma, mormor eller vän. Ni kan prata om hur man kan skydda sig mot bedrägerier och lära er känna igen tecken på ett bedrägeriförsök. 

Se filmerna och utgå sedan från samtalsguiden för att fördjupa er.

Stöd för er pratstund

Samtalsguiden är en steg för steg-guide med avslutande diskussionsfrågor.

Samtalsguiden (pdf, 4 MB)

Filmer

Bedrägerier på stan

Filmen visar verktyg för att lära äldre om bedrägerier på stan. Klicka för att starta filmen.
  • Håll för med handen när du slår in pin-koden till kortet.
  • Stoppa kortet i din plånbok som du lägger i innerfickan i väskan eller jackan.
  • Var uppmärksam när du handlat. Någon kan försöka ta ditt kort.
  • Förvara inte bankkortet tillsammans med pin-koden i plånboken.
  • Om du drabbas – polisanmäl och ta stöd av personer i din närhet.

Bedrägerier i hemmet

Filmen visar tips på hur äldre kan skydda sig mot bedrägerier i hemmet.
  • Var kritisk när du blir kontaktad av okända personer, tveka inte att stänga dörren eller lägga på luren om du känner oro.
  • Släpp inte in okända personer i ditt hem innan du fått kontrollera att personerna är de som de utger sig för att vara.
  • Inga seriösa företag som besöker dig hemma kräver betalning på plats. Be om en faktura.
  • Om du drabbas – polisanmäl och ta stöd av personer i din närhet.

Bedrägerier på nätet

Filmen tar upp tips för äldre att skydda sig mot bedrägerier på nätet. Klicka för att starta filmen.
  • Använd aldrig e-legitimation eller lämna ifrån dig koder från din bankdosa på uppmaning av någon annan. Ofta ber bedragaren om upprepade identifikationer.
  • Lägg på luren om du blir osäker på vem som ringer. Ring i stället tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
  • Klicka aldrig på länkar som kommer via e-post eller sms, om du inte känner igen avsändaren.
  • Om du blir osäker på vem som skickat en bifogad fil till dig, klicka inte. Den kan innehålla virus.
  • Om du drabbas – polisanmäl och ta stöd av personer i din närhet.

Diskussionsfrågor

Använd gärna diskussionsfrågorna för att reflektera över vad ni sett i filmerna.

  • Vad ska du tänka på om du får ett oväntat telefonsamtal?
  • Hur kan du avsluta ett obekvämt telefonsamtal?
  • På vilka sätt kan en bedragare få tag i dina kortuppgifter?
  • Var förvarar du din plånbok och lösenord för att undvika att de blir stulna?
  • Vad gör du om du får ett mejl från en avsändare du inte känner eller inte brukar få mejl ifrån?
  • Hur ser du till att ingen kommet åt dina lösenord på nätet?
  • Vad skulle en bedragare kunna säga för att lura sig in i din lägenhet?

Arbetar du med äldre?

Har du en stund över för att visa en av filmerna? De är korta för att underlätta för dig som har ont om tid.

Om du har möjlighet till fördjupning kan du ta hjälp av utbildningspaketet Försök inte lura mig.

Försök inte lura mig – ett utbildningspaket för fördjupning

Försök inte lura mig är ett utbildningspaket med handledning, filmer och informationsmaterial. Det kan exempelvis användas för studiecirklar och informationsmöten.

Försök inte lura mig

Ta reda på mer

Informationsblad från polisen

Varning för falska telefonsamtal (pdf, 656 kB)

Varning för falska poliser och andra bedragare (pdf, 76 kB)

Film om fysiska telefonbedrägerier

Vissa bedrägerisamtal leder till ett fysiskt hembesök. Ta del av en film om fysiska telefonbedrägerier för att lära dig mer: Fysiska telefonbedrägerier.

Snabbkurser i säkerhet på nätet

Information hos andra myndigheter och organisationer

Vad tycker du om polisens webbplats?

Vad tycker du om polisens webbplats?

Hjälp oss bli bättre genom att svara på våra frågor. Undersökningen genomförs av Web Service Award (WSA) och tar några minuter.

Ja, jag vill svara nu hos WSA

Answer in english

Använd inte enkäten för tips, anmälan eller personliga ärenden.

Så hanterar vi ditt svar