Sök

Operatörer till Regionledningscentralen (RLC), Göteborg

Du behöver inte vara polis för att arbeta som operatör på Regionledningscentralen. Är du redo för en större uppgift? Vi söker RLC-operatörer till vår organisation som är kommunikativa och har förmåga att fatta beslut. Hos oss kommer du tillsammans med en

Organisation

Polisregion Väst

Kommun

Göteborg

Län

Västra Götalands län

Utlyst

08 juli 2024

Ansök senast

28 juli 2024

Referensnummer

A389.056/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Region Västs Regionledningscentral, RLC, ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid Operativa enheten. Arbetsplatsen består bland annat av RLC-operatörer, RLC- befäl, vakthavande befäl och regionala insatsledare. På RLC Väst hanteras, bedöms och prioriteras ca 1 400 000 telefonsamtal och radioanrop per år. Här leds regionens minutoperativa verksamhet samt de akut uppkomna större händelserna.

Verksamheten vid RLC präglas av ett tydligt medborgarperspektiv. RLC ska upprätthålla en mycket hög tillgänglighet i ärenden som kräver omedelbara eller skyndsamma polisingripanden och en hög tillgänglighet i övriga ärenden. Verksamheten ska genomsyras av en vilja att alltid ge medborgaren en god service.

Norm, kultur och likabehandling är en viktig del i vår strävan efter att bli en än mer attraktiv arbetsplats.

Mer information kring Regionledningscentralen samt arbetet som operatör hittar du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-regionledningscentralen/

Arbetsbeskrivning

Som operatör har du ett varierat arbete. Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgarna inhämtar du information, gör bedömningar, dokumenterar och prioriterar samtalen samt vidtar åtgärder i utredningsprocessen. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten. Du leder och guidar polisresurser i olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Du arbetar under ledning och stöd av befäl och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp. Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen. Arbetet kan ibland upplevas som psykiskt påfrestande, för att trivas i uppdraget behöver du därför vara trygg, stabil och ha god självkännedom.

Arbetet består av många kontaktytor och du som operatör samverkar internt inom Polismyndigheten, men även externt med andra myndigheter och samarbetspartners som SOS-alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.

Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
  • Minst 1 års arbetslivserfarenhet
  • Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
  • God förståelse och förmåga att kommunicera på engelska
  • Goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem
  • Svenskt medborgarskap

Meriterande

  • Arbetslivserfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
  • Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
  • Mycket god muntlig kunskap i ett eller flera utomnordiska språk
  • B-körkort

 Personliga egenskaper

  • Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
  • God kommunikationsförmåga: du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och tydlighet är centralt liksom att vara välformulerad samt inneha förmågan att anpassa kommunikationssätt till situation
  • God problemlösningsförmåga: du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
  • Simultankapacitet: du har god förmåga att utföra flera saker samtidigt. Att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.  
  • Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ
  • Trygg med emotionell stabilitet; förhåller dig lugn och behärskad i kritiska eller pressade situationer

Kontaktpersoner

Har du frågor om upp uppdraget är du välkommen att kontakta Sebastian, Carl-Henrik och Lena (Gruppchefer på RLC).  Maila dina frågor till: rekrytering-rlc.region-vast@polisen.se

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-konsulterna Felicia Gillholm eller Hanna Lundbäck rlcvast-rekrytering@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen kontaktas via polisens växel 114 14

Övrig information

Rekryteringsprocess

Som en del av urvalsförfarandet kommer tester och intervjuer att genomföras. Om du, efter att ansökningstiden löpt ut, går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen kommer du att, via mail, kallas till ett informationsmöte samt tester. Bevaka dina inkomna mail för att inte missa inbjudningarna. Testinbjudningarna kommer att mailas v32. Informationsmöten samt tester kommer att genomföras mån-ons v33 på plats i möteslokaler i Göteborg. Till dig som därefter går vidare till intervju kommer inbjudan att mailas i slutet av v33 samt början av v34. Intervjuerna kommer att genomföras i våra lokaler i centrala Göteborg under v34-36. För att ha möjlighet att bli aktuell för tjänst behöver du vara tillgänglig för utbildningsstart i januari, februari och/eller i början av april.

Utbildning
Din anställning inleds med en ca 17 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstart är planerad till januari, februari och april. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.

Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag- fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag.

Anställningsform: Allmän visstidsanställning under utbildningsperioden. Efter godkänd utbildning anställs du tillsvidare med sex månaders provanställning. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildnings- och prövotiden.

Arbetstid: Treskift eller tvåskift, båda inberäknar helg samt nattjänstgöring
Tillträde: Utbildningsstart januari, februari eller i början av april 2025.

Placeringsort: Göteborg

Välkommen med din ansökan!

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV samt besvara nedanstående urvalsfrågor som baseras på kravprofilen för aktuell rekrytering, där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 28/7. Märk din ansökan med A389.056/2024 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och svarar kort på dem:

Har du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet?
Minst 1 års arbetslivserfarenhet
Har du mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska?
Har du god förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska?
Har du goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem?
Har du svenskt medborgarskap?
Har du arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer?
Har du erfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentral, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig?
Har du erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator?
Har du ytterligare språkkunskaper?
Har du B-körkort?
Har du tagit del av samtlig information om rekryteringsprocessen i annonsen?
Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.

Observera att vi kommer bortse från din ansökan om den inte är komplett enligt ovan nämnda instruktioner.

Ansökningar till denna befattning tas endast emot via den mailadress som anges i annonsen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan senast den 28/7!

Sök jobbet

Ansök via e-post