Handläggare till Finanspolissektionen, NOA
Nationella operativa avdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst12 mars 2025
Ansök senast26 mars 2025
ReferensnummerA155.887/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Finanspolissektionen söker nu en driven handläggare som är ansvarstagande, lösningsorienterad och har förmågan att prioritera utifrån verksamhetens mål och inriktningar.
Beredning och Internationella samordningsgruppen tillhör en av Finanspolisens sex grupper och är en deskverksamhet. Arbetsklimatet präglas av engagemang, hjälpsamhet och en vilja att bidra till det övergripande uppdraget att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige
Nationella operativa avdelningen
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten i Sverige samt leda och driva arbetet med strategisk förmågeutveckling av brottsbekämpningen. Vidare ansvarar Noa för nationell och internationell samordning av brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov. Finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen.
Underrättelsesektionen
Vid underrättelseenheten på Noa finns underrättelsesektionen, underrättelsesamordningen, finanspolisen och enhetskansliet. Underrättelseverksamheten har i uppdrag att direkt eller i samverkan med andra förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten. Enheten bedriver eget underrättelsearbete och inriktar de regionala underrättelseenheterna. Enheten bedriver även utvecklingsarbete för underrättelsetjänsten.
Finanspolissektionen
Finanspolissektionen är en del av underrättelseenheten. Finanspolisen präglas av en positiv kultur under stark utveckling i högt tempo. Arbetsområdena penningtvätt och terrorfinansiering är ständigt i fokus och finanspolisen är en av de centrala aktörerna i det arbetet. Arbetsklimatet präglas av engagemang, hjälpsamhet och en vilja att bidra till det övergripande uppdraget.
Finanspolissektionen är också Sveriges Financial Intelligence Unit (FIU) och är i egenskap därav, mottagare av inrapportering om misstänkta transaktioner avseende penningtvätt eller finansiering av terrorism från olika verksamhetsutövare (banker, växlingskontor och andra finansiella institut) samt berörda myndigheter.
Arbetsbeskrivning
Finanspolisen ansvarar för ett nationellt system genom vilket verksamhetsutövare, exempelvis banker, fastighetsmäklare och revisorer, ska rapportera enhetligt till Finanspolisen. I din roll kommer du att ta emot, registrera, granska, bedöma, prioritera och delge information om misstänkt penningtvätt, finansiering av terrorism och annan relevant information.
I din roll som handläggare kommer du bland annat att arbeta med:
- ta emot, registrera och bedöma nationella underrättelser, förfrågningar samt hantera och besvara biträden från olika samarbetspartners
- ta emot, registrera, bedöma och besvara internationella underrättelser och förfrågningar genom olika digitala nätverk
- delta i metodutvecklingsarbetet inom arbetsområdet penningtvätt och finansiering av terrorism
Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och förbättra samt utveckla vår verksamhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig har:
- polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) alternativt akademisk utbildning med inriktning ekonomi, juridik, statsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
- arbetserfarenhet av att ta emot, granska, prioritera och delge information
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
- svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- erfarenhet av arbete mot penningtvätt eller finansiering av terrorism från brottsbekämpande myndighet
- erfarenhet av administrativt arbete inom underrättelse- eller utredningsverksamhet
- erfarenhet av självständigt utredningsarbete
- erfarenhet av arbete inom support-/servicefunktion
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tar ansvar för din uppgift och driver ditt arbete framåt på ett självgående, lösningsorienterat och strukturerat sätt. Som handläggare kommer du dagligen att hantera ett högt inflöde av information som du behöver värdera, prioritera och förmedla vidare internt som externt. Detta förutsätter att du har en god samarbetsförmåga och är skicklig på att förmedla komplex information på ett pedagogiskt sätt. I stressade situationer är du lugn och stabil och du har ett proaktivt beteende som gör att du har lätt för att anpassa både ditt synsätt och arbetstempo.
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Sarah Ismail, 076-1176497, sarah.ismail@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult:
Elin Jansson på 076 – 107 40 01, elin-l.jansson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsbenämning: Handläggare/polisassistent
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare underrättelse
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara frågorna nedan. För att kunna gå vidare i rekryteringsprocessen, måste du uppfylla vissa grundkrav. Polismyndigheten gör ett första urval som grundar sig på dina svar på nedanstående frågor utifrån kravprofilen (utbildning och erfarenhet) i annonsen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Skicka din ansökan via e-post jobb.noa@polisen.se senast den 26/3 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A155.887/2025 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor:
- Har du polisexamen alternativt annan akademiskt utbildningen med inriktning ekonomi, juridik, statsvetenskap eller annan inriktning?
- Om annan utbildning, ange vilken utbildning:
- Har du arbetserfarenhet av att ta emot, granska, prioritera och delge information?
- Om ja på ovanstående fråga, beskriv kortfattat men tydligt din arbetserfarenhet:
- Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du erfarenhet av arbete mot penningtvätt eller finansiering av terrorism från brottsbekämpande myndighet?
- Om ja på ovanstående fråga, beskriv kortfattat men tydligt din arbetserfarenhet:
- Har du erfarenhet av administrativt arbete inom underrättelse- eller utredningsverksamhet?
- Om ja på ovanstående fråga, beskriv kortfattat men tydligt din arbetserfarenhet:
- Har du erfarenhet av självständigt utredningsarbete?
- Om ja på ovanstående fråga, beskriv kortfattat men tydligt din arbetserfarenhet:
- Har du erfarenhet av arbete inom support-/servicefunktion?
- Om ja på ovanstående fråga, beskriv kortfattat men tydligt din arbetserfarenhet:
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.