Sök Mina sidor

Larmoperatörer till Bevakningscentralen (BVC) i Västerås

Organisation
Polisregion Mitt
Kommun
Västerås
Län
Västmanlands län
Utlyst
30 oktober 2025
Ansök senast
13 november 2025
Referensnummer
A660.124/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu drivna, självständiga operatörer med stort säkerhetstänk till vår bevakningscentral. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.  

Polisregion Mitt är beläget mitt i landet med huvudort i Uppsala. Verksamheten i regionen är organiserad i tre polisområden: Uppsala, Västmanland och Gävleborg som tillsammans är indelade i åtta lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd åt polisverksamheten.   

Bevakningscentralen tillhör den regionala operativa enheten och tillhör Polisens kontaktcenter (PKC). Bevakningscentralens främsta uppgift är att hantera polismyndighetens egna larm.

Arbetsbeskrivning

Som larmoperatör kommer du att jobba i en bevakningscentral och din huvudsakliga arbetsuppgift är att se till att verksamhetens tillträdesskydd upprätthålls och vid behov vidta de åtgärder som krävs.  

Rollen som larmoperatör innebär att du kommer att vara spindeln i nätet för frågor som berör larmhantering. Du hanterar, kvitterar samt loggar larm och felanmälningar vilket innebär att du många gånger samordnar mellan flera olika parter. Du arbetar självständigt och samverkar såväl internt som externt för att på ett effektivt sätt lösa ditt uppdrag.  

Du arbetar proaktivt samtidigt som du är flexibel och snabb i ditt sätt att lösa akuta utmaningar. Vidare ser vi gärna att du är öppen för utveckling och förändring, och att du vill vara med och utveckla bevakningscentralens metoder, arbetssätt och möjligheter framåt. 

Som operatör arbetar du i team med löpande ärenden. Arbetet bedrivs i skift enligt rullande schema. Du kommer arbeta planerade dag-, kvälls- och nattpass året om, vardag som helg.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • slutförd gymnasieutbildning
  • goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
  • god datorkunskap
  • svenskt medborgarskap

 Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har: 

  • erfarenhet av att använda telefon som arbetsverktyg
  • erfarenhet av att använda dator som huvudsakligt arbetsverktyg
  • erfarenhet av att ha arbetat i en bevaknings- eller larmcentral 
  • erfarenhet av säkerhetsarbete exempelvis från säkerhetsbranschen eller annat arbete med ledning, larmhantering eller övervakning som arbetsgivaren bedömer relevant 

Personliga egenskaper

  • Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
  • Serviceinriktad: du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och anstränger dig för att hitta lösningar. 
  • Problemlösningsförmåga: du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer och kan även under tidspress behålla förmågan att prioritera
  • Simultankapacitet: du har god förmåga att utföra flera saker samtidigt. Att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera flera dataprogram parallellt
  • Självgående: du har förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ, lösa problem och säkerställer därefter att ingenting lämnats åt slumpen.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 
Gösta Bergendal, gosta.bergendal@polisen.se Tel 010 56 759 71

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
AnnaKarin Jungerfelt telefon 010- 565 47 24
Felicia Gillholm, telefon 0761-42 66 85 under vecka 46-48

Fackliga företrädare

Polisförbundet Nina Jokela telefon 010-567 58 15
SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Västerås
Arbetstid: Periodplanering 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operatör 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.  

Har du slutförd gymnasieutbildning (om JA – vilken utbildning är det?)

Har du goda kunskaper i svenska både i tal och skrift? (Ja/Nej?)

Har du god datorkunskap? (om Ja - beskriv kort din erfarenhet?)

Har du svenska medborgarskap? (Ja/Nej?)

Har du erfarenhet av att använda telefon som arbetsverktyg? (Om Ja – beskriv kort din erfarenhet) 

Har du erfarenhet av att använda dator som huvudsakligt arbetsverktyg? (om JA – beskriv din erfarenhet?)

Har du erfarenhet av arbete i bevaknings- och/eller larmcentral? (om Ja – beskriv din erfarenhet)    

Har du erfarenhet av säkerhetsarbete exempelvis från säkerhetsbranschen eller annat arbete med ledning, larmhantering eller övervakning (om Ja – beskriv din erfarenhet) 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. 

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. 

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.mitt@polisen.se senast den 13 november 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A660.124/2025 i mailets ärendemening.  

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. 

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering 

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. 

Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande 

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.  

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.