Sök Mina sidor

Verksamhetsutvecklare till Stockholm/Göteborg/Linköping/Malmö

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
Ekonomiavdelningen
Kommun
Göteborg, Linköping, Malmö, Stockholm
Län
Östergötlands län, Skåne län, Stockholms län, Västra Götalands län
Utlyst
15 oktober 2025
Ansök senast
29 oktober 2025
Referensnummer
A637.940/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Vi söker verksamhetsutvecklare till inköpsenheten med placering möjligt i Stockholm, Göteborg, Linköping eller Malmö.

Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor.

Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser.

Inom enheten ansvarar man bland annat för anskaffning av byggentreprenader, fastighetsnära varor och tjänster, medicinska- och forensiska varor och tjänster. Enheten ansvarar även för fordon, polisspecifika varor och tjänster samt indirekta varor och tjänster.

Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och på distans ett par dagar i veckan. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid samt tillgång till friskvårdsbidrag.

Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Läs mer om ekonomiavdelningen

Arbetsbeskrivning

Denna roll är placerad i gruppen Styrning och utveckling. Vårt uppdrag är att normera, stödja, utveckla och följa upp inköpsverksamheten. Våra ansvarsområden inkluderar att samordna och driva enhetens arbete med styrdokument, process- och metodutveckling, digitalisering och systemstöd, kompetensutveckling, kommunikation samt arbetet med enhetens strategiska inriktning. Vi är för närvarande 11 medarbetare.

Som verksamhetsutvecklare arbetar du med att driva och utveckla myndighetens inköpsverksamhet mot ökad effektivitet, kvalitet och regelefterlevnad. Du har en central roll i att analysera, förbättra och samordna processer och arbetssätt kopplade till upphandling och inköp. 

En viktig del av rollen är att identifiera förbättringsområden, ta fram förslag till lösningar och driva utvecklingsarbetet framåt. Du ansvarar även för att dokumentera och följa upp processer samt säkerställa att arbetet bedrivs i linje med myndighetens mål, regelverk och interna styrdokument.

Exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter;

  • Driva och samordna utvecklings- och förbättringsprojekt inom inköpsenheten
  • Analysera processer, identifiera förbättringsområden och implementera effektiva arbetssätt
  • Arbeta nära inköpare, strategiska inköpare, jurister och andra funktioner för att säkerställa att inköpsprocessen är effektiv, rättssäker och följer gällande lagstiftning.
  • Ta fram styrdokument, riktlinjer och utbildningsmaterial för enhetens medarbetare
  • Hålla i olika former av utbildning för enhetens medarbetare

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande alternativ 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • god erfarenhet av verksamhetsutveckling eller processutveckling inom offentlig verksamhet eller större organisation
  • god kunskap om offentlig upphandling och dess regelverk
  • god kunskap och erfarenhet av förändringsledning och implementering av nya arbetssätt
  • vana att driva projekt eller förändringsarbete
  • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • aktuell erfarenhet av liknande roll inom en inköpsorganisation i offentlig verksamhet eller större organisation
  • vana av att leda workshops och hålla utbildningsinsatser
  • erfarenhet av strategiskt inköp och/eller kategoristyrt inköp
  • erfarenhet av arbete med försörjningsberedskap
  • erfarenhet av att arbeta med kollegor på distans

Personliga egenskaper 

Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att kunna analysera och strukturera ditt arbetssätt med att både se helhet och detaljer. Du är drivande och initiativrik med intresse för att utveckla arbetssätt och skapa nytta för verksamheten.

Vi ser att du har en god samarbetsförmåga och är prestigelös med förmåga att bygga goda relationer inom och utanför enheten.

I denna roll är det viktigt att vara kommunikativ och pedagogisk så du kan förklara komplexa frågor på ett enkelt sätt. Du är flexibel och lösningsorienterad, trygg i att hantera förändring och nya förutsättningar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Ellinor Wikdahl, ellinor.wikdahl@polisen.se tfn; 010-56 372 47
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Carina Rosvall, carina.rosvall@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare:
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn: 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: De flesta medarbetarna är placerade i Stockholm. Tjänsten kan även ha sin placering i Göteborg, Malmö eller Linköping.
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Verksamhetsutvecklare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i annonsen. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

  1. Har du 2 års relevant högskoleutbildning eller 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande? Ja/nej Om ja, beskriv kort din utbildning:
  2. Har du erfarenhet av verksamhetsutveckling eller processutveckling från offentlig verksamhet eller större organisation? Ja/nej. Om ja, beskriv kort.
  3. Har du kunskap om offentlig upphandling och dess regelverk. Ja/nej Om ja, beskriv kort.
  4. Har du erfarenhet av förändringsledning och implementering av nya arbetssätt? Ja/nej Om ja, beskriv kort.
  5. Har du vana att driva projekt eller förändringsarbete? Ja/nej Om ja, beskriv kort.
  6. Hur god är din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska?
  7. Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej
  8. Har du aktuell erfarenhet av liknande roll inom en inköpsorganisation i offentlig verksamhet eller större organisation? Beskriv.
  9. Har du erfarenhet av att hålla workshops och utbildningar, beskriv din erfarenhet.
  10. Har du erfarenhet av strategiskt inköp och/eller kategoristyrt inköp? Beskriv kort din erfarenhet.
  11. Har du erfarenhet av att arbeta med försörjningsberedskap? Beskriv kort din erfarenhet.
  12. Till vilken ort är du intresserad av: Stockholm, Göteborg, Linköping eller Malmö?

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och Urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 29 oktober 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A637.940/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

#LI-Hybrid

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post