14 december 12.20, Bedrägeri, Stockholm
En äldre person har fått ett sms från vad som uppges vara en städfirma och blir efter det lurad på tillhörigheter av bedragare.
Detta bedrägeri startar med ett sms till den äldre personen. Sedan ringer en person upp som falskeligen uppger sig ringa från polisen för att 'hjälpa till' med att spärra kort med mera.
Den falska polisen kom sedan hem och hämtade smycken och betalkort.
Polisens tips – så skyddar du dig mot bedrägerier
Lägg på luren. En bedragare som ringer kan till exempel säga att den ringer från banken eller från en myndighet. Det förekommer även att de säger sig vara en släkting som behöver hjälp med att göra en betalning. Avsluta samtalet om du är osäker på vem det är som ringer.
Klicka inte på länkar. Öppna inte länkar i sms eller mejl som du inte litar på. Om du är osäker; sök upp kontaktinformation till avsändaren via deras officiella webbplats och kontakta dem den vägen.
Logga inte in. Logga aldrig in med BankID om någon ringer upp och uppmanar dig om det. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.
Släpp inte in okända i ditt hem. Stäng dörren om du tycker det verkar skumt och om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Det samma gäller seriösa företag och andra organisationer.
Lämna inte ut något. Till exempel legitimation, bankkort, koder eller värdesaker.
Kontakta polisen. Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.
Prata om bedrägerier med äldre anhöriga och bekanta, och om polisens råd. Att vara mentalt förberedd redan innan man får ett samtal eller ett sms är en viktig framgångsfaktor för att inte bli lurad. Det är också viktigt att prata om brotten för att minska skam och skuld som utsatta kan känna om de blir lurade.
Kolla vilka säkerhetslösningar som banken har som tillval. Om de till exempel har dubbel-signering eller tidsfördröjning vid större transaktioner. Välj det i så fall.