Polisen på sociala medier
Med vår närvaro i sociala medier vill vi öka dialogen med allmänheten genom att vara synliga och tillgängliga där många människor är.
Sociala medier kan inte användas för larm eller anmälningar till polisen. Kontakta oss på 114 14, och vid akuta situationer ring 112. Alla inlägg i polisens sociala medier blir allmänna handlingar. Det innebär att de kan komma att diarieföras.
Så här arbetar polisen med sociala medier
Vi vill dela brottsförebyggande information och tips för att minska brottsligheten. Genom att berätta om polisens arbete vill vi bidra till ökad trygghet. Sociala medier kan också användas för att polisen ska nå ut och få in tips och vittnesuppgifter för att kunna lösa ett specifikt brott.
Nationella och lokala konton
Polisen utvecklar närvaron i sociala medier och finns både nationellt och lokalt. Längre ner på sidan hittar du de lokala konton som finns för kommuner och län. I punktlistan finns länkar till våra nationella konton:
- Facebook polisen
- Facebook polisen - bedrägeri
- Facebook polisen - pass och nationellt id-kort
- Facebook Polismuseet
- Instagram Nationellt forensiskt centrum
- Instagram polisen
- Linkedin polisen
- Polismyndigheten på PodBean
- Twitter polisen (nationella nyheter och pressmeddelanden från polisen)
- Twitter polisens e-tjänster
- Twitter polismobilitet (mobila lösningar för poliser)
- Twitter polismuseet
- Youtube polisen