Sök Mina sidor

28 juni 16.30, Bedrägeri, Stockholm

En äldre kvinna blir av med cirka tjugotusen kronor genom ett telefonbedrägeri.

En kvinna i 70-årsåldern uppmanas per telefon  att gå in på en hemsida via ett sms och därefter att logga in på sin internetbank. Kvinnan luras då på cirka tjugotusen kronor. 

En patrull åker hem till kvinnan för att upprätta en anmälan. 

Så skyddar du dig mot bedrägerier via telefon

- Lägg på luren. En bedragare som ringer kan till exempel säga att den är en släkting eller från banken eller från polisen. Om du är osäker på vem som ringer ska du avsluta samtalet.

- Logga inte in. Logga aldrig in med bank-id om någon ringer upp och ber dig. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.

- Lita inte på den som ringer. Personen som ringer kan säga att du håller på att förlora pengar, eller att en släkting råkat illa ut. Lita inte på den som ringer även om den har information om dig.

- Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig med ett sådant ärende är det en bedragare.

- Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.

- Kontakta polisen. Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.

Händelsenotiserna ger kortfattad information om ett urval av de utryckningar som polisen gör. Observera att det är inledande uppgifter som ligger till grund för notiserna. Det betyder att uppgifterna kan komma att ändras.