Sök Mina sidor

Viljan att ta sitt liv – orsaken till skolattacken på Campus Risbergska

En intensiv utredning har lett fram till ett motiv som kopplar till den misstänkte gärningsmannens livssituation och att urvalet av offer tycks vara slumpmässigt utifrån de som kom i hans väg den 4 februari på Campus Risbergska.

English version below.


Campus Risbergska var en plats som var personligt präglad för honom.

Det här är en exceptionell händelse på flera sätt, inte bara för det sätt på vilken attacken sker, utan också rent polisiärt och utredningsmässigt. Det är ett ärende som inte kommer att leda till åtal eftersom den ende misstänkte gärningsmannen är död, säger polisens kommenderingschef Henrik Dahlström.

Utredningen har visat att det inte finns någon annan som kan misstänkas för brott, varken vid planeringen eller genomförandet.

Den misstänkte gärningsmannen upplevde långvariga och upprepade motgångar kring sin försörjning. Han var beroende av intyg från vården för att säkerställa den. Livssituationen innebar osäkerhet, omprövningar och avslag under lång tid samt en försörjning som aldrig blev varaktig eller stabil.

Vi ser att det är livssituationen och frustrationen som den skapar som är grunden till motivet. Motivet som vi ser är hans vilja att ta sitt egna liv. I samband med det har han valt att ta ut sin upplevda frustration och aggression på den omgivning som befann sig på en plats som han hade en relation till – Campus Risbergska, berättar kommenderingschef Henrik Dahlström

Inget tyder på ideologiskt motiv

Det finns ingenting i händelseförloppet som tyder på att den misstänkte gärningsmannen gjort ett urval av personer han sköt mot. Han har tvärtom på ett närmast metodiskt sätt skjutit mot alla som han fått syn på och dessa har blivit slumpmässiga offer utifrån hans förflyttning i skolan under händelseförloppet. De personer som avlidit och de som överlevde med svåra skador representerar i stort det underlag av studenter och personal som fanns på skolan.

Utifrån det som vi har hittat så saknas helt kommunikation eller tecken på engagemang med koppling till ideologiska eller politiska motiv. Inget i gärningen talar heller för att det rör sig om ett hämndmotiv riktat mot en specifik person eller grupp av personer, förklarar Henrik Dahlström.

Med det sagt så kan polisen i sitt utredningsarbete sakna väsentliga delar kring gärningspersonens internetanvändning då den misstänkte gärningsmannens mobiltelefon och två hårddiskar saknas och därför inte kunnat analyserats.

En långdragen planering

Ansvarig för den här skolattacken är en 35-årig man som under hela sitt vuxna liv var beroende av ekonomiska ersättningar från samhället för att ha en försörjning.

Under perioden 2019-2021 studerade gärningsmannen på Campus Risbergska där han läste för att få betyg i matematik med målet att kunna få ett arbete och bli självförsörjande. Det misslyckades och han avslutade därför studierna på eget initiativ.

Under hösten 2024 påbörjade han en rad av förberedande aktiviteter genom att

  • sälja eller försöka sälja tillhörigheter
  • söka uppgifter om vapenvård
  • köpa ammunition och rökutvecklare
  • införskaffa det gitarrfodral som han kommer använda för att frakta sina vapen i.

Tre av hans vapen införskaffade han redan 2011, då skaffade han också vapenlicens. Inget i utredningen har visat på att han i övrigt haft ett intresse för jakt.

Den misstänkte hade förberett sig med vapen och ammunition för att kunna agera mot ett mycket stort antal människor. Användandet av rök ger intrycket av att han har velat skapa ett kaos för att få ett så stort skadeutfall som möjligt och försvåra räddningsarbetet, berättar Henrik Dahlström

Att ta sig vidare efter en sån här händelse

Regionpolischef Patrick Ungsäter ser på skolattacken som en händelse som kommit att beröra många.

Vi har de som inte längre är med oss här idag, deras anhöriga men också de som skadades under attacken. Vi har även alla de elever, lärare och övrig personal som var på skolan eller skulle varit på skolan den dagen. Men vi har också våra och andras medarbetare som klev in på skolan kort efter larmet, till en situation på liv och död. Alla dessa människor är på ett eller annat sätt offer för en mans brottsliga handling. De lever med och kommer att minnas tisdagen den 4 februari länge, långt efter det att vi avslutat förundersökningen, säger han.

Patrick Ungsäter understryker att det är angeläget att vi passar på att lära och utvecklas även av den här händelsen. Det har Polismyndigheten gjort förut, efter skolattacken i Trollhättan, terrordådet på Drottninggatan och påskupploppen. Även den här händelsen kommer gå att dra lärdom av. 

Vi måste bli bättre på att uppmärksamma, förstå och agera för att liknande händelser inte ska ske i framtiden. Det är en samverkan som måste omfatta såväl myndigheter som hela samhället, även dig och mig som medmänniskor, säger han.


In English: The will to take his own life – the causes of the school attack at Campus Risbergska

An intense investigation has found a motive linked to the suspected perpetrator’s personal circumstances and that the selection of victims seems to have been random based on who crossed paths with him on 4 February at Campus Risbergska – a place that held personal significance to him.

- This case is exceptional in many ways, not just how the attack took place but also from a police perspective and in the investigation. The case will not result in prosecution, as the only suspected perpetrator is deceased, says Henrik Dahlström, police operation commander.

The investigation has shown that there are no other suspects, neither in the planning nor in the attack itself.

The suspect experienced long-term and repeated setbacks regarding his income. To ensure an income, he was dependent on certificates from health care services. His situation was characterised by insecurity, appeals for review and refusals over a long period of time, and an income that was never permanent or stable.

- From what we can see, this situation and the frustration that grew out of it is the foundation of the motive. The motive that we can see is the will to take his own life. In this context, he chose to act out his frustrations and aggression at his surroundings at a place to which he had links – Campus Risbergska, says Henrik Dahlström, Police Operation Commander. 


No indications of an ideological motive

There is nothing in the sequence of events that indicates that the suspected perpetrator made a particular selection among the individuals that he fired at. Rather, he methodically fired at everyone he saw, and they became random victims based on his movements in the school as the attack unfolded. The victims who died and survived with serious injuries were essentially a fair representation of the student and staff body at the school.
 

- Based on what we have found, there are no communications or signs of commitment linked to ideological or political motives. Also, there is nothing in the act that indicates a motive based on revenge directed at a specific individual or group, Henrik Dahlström explains.


However, it is possible that the police investigation is missing important parts regarding the perpetrator’s internet use, as the suspected perpetrator’s mobile phone and two hard drives are missing, making it impossible to examine them.
 

A long period of planning

The person responsible for this school attack is a 35-year-old man who during his entire adult life was dependent on social security benefits to gain an income.

From 2019 to 2021, the perpetrator studied at Campus Risbergska to complete a course in mathematics with the aim of getting a job and supporting himself. He failed and ended his studies on his own initiative. 

During the autumn of 2024, he started a number of preparations by:

  • selling or attempting to sell personal belongings
  • searching for information on how to clean weapons
  • buying ammunition and smoke grenades
  • acquiring the guitar case that he would use to transport his weapons.

He bought three of his weapons already in 2011, when he also got his firearms licence. There is nothing in the investigation that indicates that he had an interest in hunting.

- The suspect had prepared weapons and ammunition to be able to act against a very large number of people. His use of smoke gives the impression that he wanted to create a chaotic situation, maximise harm and hinder rescue efforts, Henrik Dahlström says.
 

After the attack

Head of Police Region Patrick Ungsäter sees the school attack as an incident that has affected a lot of people.

- There are those who are no longer with us, their families and also those who were injured in the attack. There are also all the students, teachers and other staff who were at the school or who were supposed to be at the school that day. But there are also the police officers and others who entered the school shortly after the alarm in a life-and-death situation. All of them are victims of one man’s criminal act. They are living with and will remember Tuesday 4 February for a very long time after we have finished our investigation, he says.

Patrick Ungsäter emphasises that it is important that we learn from the attack. The Swedish Police Authority has done so before, after the school attack in Trollhättan, the terrorist attack on Drottninggatan and the Easter Riots. It is possible to learn also from this attack.

- We must improve our observations, our understanding and our actions to avoid similar attacks in the future. This is a form of cooperation for government agencies but also for the rest of society, including you and me as fellow human beings, he says.