Sök

Varning för falska poliser och andra bedragare

Polisen vill återigen gå ut och varna allmänheten, framför allt äldre personer, för pågående bedrägerier i region Mitt. Just nu är det främst bedrägerier där personer utger sig för att komma från polisen.

Den senaste tiden har man sett en ökning av bedrägerier mot äldre där personer utger sig för att komma från polisen. Till exempel att någon ringer upp och säger sig arbeta för Polismyndigheten, och behöver tillgång till ditt bankkort, pin-kod och värdesaker. En stund senare kommer någon för att hämta sakerna. Men bedragarna kan också ange andra orsaker till att vilja komma in i din bostad.

Så skyddar du dig:

  • Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personen utger sig för att vara en nära släkting, från banken, ett företag eller en myndighet som t.ex. polisen.
  • Kontrollera personen som ringer, skickar mejl eller ringer på dörren. Om personen säger sig vara polis kontakta 114 14 för att komma till växeln och där be att få ta reda på om det är en polis. Är det personal från någon annan myndighet eller företag ringer du deras växel. Be dem kontrollringa personens mobiltelefon för att bekräfta att det är rätt person som besöker dig.
  • Ring en anhörig eller bekant, sök stöd.
  • Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig med ett sådant ärende är det en bedragare. 
  • Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.
  • Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.

Mer information om Telefonbedrägeri, vishing.

Vad tycker du om polisens webbplats?

Vad tycker du om polisens webbplats?

Hjälp oss bli bättre genom att svara på våra frågor. Undersökningen genomförs av Web Service Award (WSA) och tar några minuter.

Ja, jag vill svara nu hos WSA

Answer in english

Använd inte enkäten för tips, anmälan eller personliga ärenden.

Så hanterar vi ditt svar