Sök Mina sidor

Gryningskontroll av livsmedels- och avfallstransporter längs E4

Lastbilar kontrolleras vid värmeverket.

Lastbilar kontrolleras vid värmeverket. Bild: Polisen

Den kriminella ekonomin frodas inom livsmedels- och avfallshanteringen. Nu har polisen och Uppsala kommun genomfört en myndighetsgemensam insats för att kontrollera transporter längs E4 i Uppsala.

– Olaglig avfallshantering omsätter miljarder, säger inspektör Johan Boström vid Trafiksektionen i Polisregion Mitt.

Ångan står som rökplymer ur munnarna när poliser och kommuntjänstemän samlas strax efter 05 på onsdagsmorgonen på en parkeringsplats längs E4 i Uppsala.

Dagen börjar med kontroll av transportfordon som kommer från Stockholmshållet.

Två polispatruller från LPO Uppsala får instruktioner om vilken typ av transportbilar de ska hämta in från E4 till kontrollplatsen.

– Ta de mindre lastbilarna, det är ofta där man hittar fusket. Om ni ser ett fläktaggregat ovanför förarhytten indikerar det att det är en kylbil, då är det ofta livsmedelstransporter, säger inspektör Johan Boström.

Förutom LPO-patrullerna deltar Trafikpolisen och kommunens livsmedels- och miljöinspektörer.

Efter en liten stund börja patrullerna komma in med de första lastbilarna.

18 fordon kontrollerades

Totalt kontrolleras 18 fordon som resulterar i tre ordningsförelägganden.

– Två ordningsboter utfärdas för brott mot kör- och vilotid genom brister i tidsboken, säger Boström.

Den tredje består i överlast och föraren tilldelas en ordningsbot medan fordonet beläggs med körförbud tills överlasten har åtgärdats.

Hanteringen av livsmedel var i det närmaste prickfri. Kommunens miljö- och livsmedelsinspektörer hittar inga allvarliga brister.

Vid 09-tiden fortsätter insatsen till värmeverket i Uppsala där man ska kontrollera avfallstransporter som ska bli till bränsle i förbränningsanläggningen.

– Avfallshantering är det tredje största brottet inom den kriminella ekonomin, säger Boström.

Poliser och inspektörer sätter upp station innanför infarten till förbränningsanläggningen.

Uppsala importerar årligen hundratusentals ton sopor från Storbritannien, Polen, Finland med fler länder. Soporna omvandlas till värme i Uppsalas hushåll.

Sopor från England omlastas

I Hargs hamn utanför Östhammar lastas soporna om till lastbilar som kör den sista sträckan till värmeverket.

De stora lastbilsekipagen med släp vinkas nu in till kontrollplatsen.

Totalt kontrolleras sex större lastbilsekipage utan anmärkning från polisen.

Miljöinspektörerna hittar däremot brister hos två av ekipagen, som kommer resultera i vidare utredningsåtgärder.

– Det har varit en givande dag trots att inga större brister har upptäckts. Jag anser att det är väldigt positivt och effektivt att ha myndighetsgemensamma kontroller. Jag hoppas att detta fortsätter, säger Boström.