Sök

Vishing-ärenden ökar i region Mitt

Flera så kallade vishing-ärenden har anmälts i region Mitt under årets första månad. ”Förmodligen finns det även ett stort mörkertal”, säger polisen.

Hittills i år har det varit ett högt inflöde av så kallade vishing-bedrägerier i polisregion Mitt, 44 ärenden, 14 i Polisområde Uppsala, 12 i Gävleborg och 18 i Västmanland. I november och december var siffrorna cirka 66 respektive 55. Fortsätter anmälningarna att komma in i lika hög takt kommer januari bli den mest drabbade på flera månader.

– Förmodligen finns det även ett stort mörkertal, säger Linnéa Löfblad, bedrägerisamordnare i polisregion Mitt.

Lurar till sig känsliga uppgifter

Vishing handlar om att en eller flera personer ringer eller sms:ar för att lura till sig känsliga uppgifter som koder och kontouppgifter, ofta till äldre personer. Det kan även handla om att den som ringer försöker få den som svara att logga in på sin internetbank och på det sättet få tillgång till personens konton.

– Ta det lugnt och var misstänksam, läs sms:et en gång till. Vad står det? Vad handlar det om? Försök att inte agera utan stanna upp och fundera på om det är någon som försöker lura dig nu eller om det kan stämma och hur du ska agera, säger Linnéa Löfblad.

Det finns flera olika modus. Samtalen och sms:en kan komma från olika företag eller affärskedjor som skickar en orderbekräftelse gällande olika saker som den som svarar ska ha köpt, tagit lån eller gjort hotellbokningar. När personen nekar till detta erbjuds personen ofta att bli överkopplad till en säkerhetsavdelning där personen ombeds att lämna ifrån sig koder eller att använda bankID för att logga in på sin internetbank. 

– Ett modus kan även vara sms från falska banker eller inkassobolag som påstår att ett nytt kort aktiverats eller att det finns en skuld att betala, säger Linnéa Löfblad.

Polisen arbetar aktivt med att gå ut med brottsförebyggande information för att motverka den här typen av brott. Richard Hedström arbetar som områdespolis i lokalpolisområde Enköping-Håbo och besöker ofta olika forum för att sprida information om hur man skyddar sig mot den här brottsligheten.

– Det allra viktigaste att komma ihåg är att lägga på luren om man är osäker. Det vi behöver lägga extra mycket fokus på nu är att uppmärksamma även anhöriga så att de kan hjälpa sina äldre släktingar, säger Richard Hedström.

Så skyddar dig mot vishing

  • Kom ihåg att nummer kan vara missvisande och se ut att komma från en känd affärskedja eller företag som du känner igen. Det behöver inte stämma.
  • Ring aldrig ett nummer i ett sms som verkar komma från en bank eller ett företag. Ta i stället själv kontakt med banken eller företaget och kontrollera att uppgifterna i sms:et stämmer.
  • Om det finns en länk i sms:et – klicka aldrig på den.
  • Det är ingen garanti att den som ringer talar sanning bara för att de kan ditt personnummer, adress, namnet på dina barn eller första siffrorna i kort/konto-nummer. Det är offentliga uppgifter som är lätta att få tag på i dag.
  • Även om den som ringer eller skickar sms varnar för att ”din faktura håller på att gå till inkasso eller Kronofogden” är det viktigt at ta det lugnt, lägg på luren och själv kontrollera att uppgifterna stämmer.
  • Din bank kan hjälpa till med olika skyddsåtgärder, till exempel fördröjda transaktioner eller avstängda utlandstransaktioner.
  • Lita inte på någon som ber dig att använda bankID över telefon eller som vill att du ska lämna ifrån dig uppgifter som är kopplade till dina bankuppgifter.