Flera dömda för bedrägerier
Polisens utredningsarbete ledde till att tre personer kunde dömas i Västmanlands tingsrätt för flera fall av fysisk vishing.
I december 2024 inkom samtal till bedrägerisektionen i region Mitt om att det skett flera fall av fysisk vishing i Västerås och Enköping. Målsägarna hade blivit uppringda av en person som utgav sig vara från en låneförmedlare. Uppringaren hävdade att någon tagit lån i målsägarnas namn och kopplade dem vidare till en påstådd säkerhetsavdelning på banken. Banken i sin tur skickade sedan ut en man som skulle hämta målsägarnas kontokort och smycken. Eftersom fysisk vishing är grova brott där brottsoffren blir utsatta i sina egna hem prioriterar polisen dessa ärenden.
– Det som kännetecknar den här typen av brott är att gärningspersoner ofta inriktar sig på äldre personer. Bedrägeriförsöken inleds med ett telefonsamtal som följs upp av ett hembesök hos de äldre för att ”säkra” värdesaker, säger Malin Thorsén, förundersökningsledare på bedrägerisektionen i region Mitt.
Det visade sig att de misstänkta gärningspersonerna även verkade i andra delar av Sverige med liknande brott. Flera utredningsåtgärder vidtogs och i ett intensivt samarbete mellan region Mitt, region Väst och region Syd kunde de misstänkta gärningspersonerna gripas.
Åtal väcktes mot de tre misstänkta den 25 mars 2025 i Västmanlands tingsrätt. Samtliga dömdes till fängelse i två år och sex månader för sju grova bedrägerier och ett försök till grovt bedrägeri.
Så kan du skydda dig mot telefonbedrägerier
- Lägg på luren. Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet.
- Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
- Logga inte in. Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
- Lita inte på den som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig. Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Utsatt för brott?
Om du misstänker att du blivit utsatt för telefonbedrägeri ska du göra en polisanmälan och kontakta din bank. Ring polisen på 114 14 eller besök en polisstation. Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt.