Sverker Olofsson först ut i polisens kampanj mot äldrebedrägerier
Kriminellas bedrägerier mot äldre är fortsatt ett stort problem. I en kampanj går nu därför flera kända svenskar ut, tillsammans med polisen, med ett tydligt budskap: ”Våga vara otrevlig – det kan rädda dig från att bli lurad”.
Kampanjen startar den 4 december och först ut är den numera 78-årige, tidigare SVT-programledaren, Sverker Olofsson. Han blev känd för det svenska folket som programledare för konsumentmagasinet Plus, som han ledde mellan åren 1987 och 2010.
– Det krävs så lite för att hjälpa – ofta bara att man sprider rätt information. Kan jag vara en del av att stoppa bedragare genom att uppmana människor att vara försiktiga, ja då gör jag det gärna, säger Sverker Olofsson.
Telefonbedrägerier, även kallat vishing, är den vanligaste typen av bedrägerier mot personer över 60 år. De inleds som ett telefonsamtal där gärningspersonerna har förberett ett manus och uppger sig representera exempelvis en myndighet, ett företag, en bank eller en förening. Syftet kan vara att den som blir kontaktad ska tro att det är ett pågående brott och att pengar behöver flyttas omedelbart till ett annat konto för att skyddas. Förutom telefonsamtal är det allt vanligare att kontakten börjar med ett sms.
Bedragaren kan även erbjuda att skicka hem någon till den äldre för att ta hand om värdesaker eller att de säger att något behöver repareras eller kontrolleras, så kallade fysisk vishing. Syftet med hembesöket är att lura till sig eller stjäla värdesaker.
– Äldre luras på sina livsbesparingar och på sin trygghet och tillit. Alla bedrägerier är förskräckliga, men de som riktar sig mot äldre är särskilt avskyvärda och kränkande. I synnerhet de där bedragarna kommer hem till folk och lurar till sig eller stjäl värdesaker, guld och bankkort, säger Lotta Mauritzson, bedrägeriexpert på Nationella operativa avdelningen.
"Våga vara otrevlig”
Kampanjens huvudbudskap är ”Våga vara otrevlig – det kan rädda dig från att bli lurad”. Budskapet summerar de tips som polisen, banker och andra organisationer kommunicerat under flera år; lägg på luren, logga inte in, släpp inte in okända etc.
För den som blir kontaktad av en person som upplevs som trovärdig och hjälpsam och säger sig komma från polisen eller någon annan organisation man litar på, är det lätt att dras med och bli lurad. Särskilt om det sägs vara bråttom.
– Idag är bedragare skickligare än någonsin och därför är det extra viktigt att vi alla är på vår vakt, säger Sverker Olofsson och fyller i:
– Vi som är lite äldre är uppfostrade att vara artiga och tillmötesgående. Men i dag utnyttjas just den artigheten av bedragare. Det polisen vill är att vi ska känna oss trygga med att säga ifrån. Ibland måste man träna sig på att våga säga ”nej tack” och avsluta samtalet, även om det känns lite oartigt. Det är egentligen inte otrevligt – det är att ta hand om sig själv.
Kampanjen pågår 4-21 december, främst i sociala medier. Den riktar sig primärt till personer över 60 år och ska bidra till att öka deras medvetenhet och motståndskraft mot bedrägerier.
De fem som ställer upp i kampanjen – och som alla gör det gratis – är:
- Agneta Sjödin
- Janne Andersson
- Lasse Åberg
- Marianne Rundström
- Sverker Olofsson
- Lotta Engberg
Polisens tips – så skyddar du dig mot bedrägerier
- Lägg på luren. En bedragare som ringer kan till exempel säga att den ringer från banken eller från en myndighet. Det förekommer även att de säger sig vara en släkting som behöver hjälp med att göra en betalning. Avsluta samtalet om du är osäker på vem det är som ringer.
- Klicka inte på länkar. Öppna inte länkar i sms eller mejl som du inte litar på. Om du är osäker; sök upp kontaktinformation till avsändaren via deras officiella webbplats och kontakta dem den vägen.
- Logga inte in. Logga aldrig in med BankID om någon ringer upp och uppmanar dig om det. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.
- Släpp inte in okända i ditt hem. Stäng dörren om du tycker det verkar skumt och om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Det samma gäller seriösa företag och andra organisationer.
- Lämna inte ut något. Till exempel legitimation, bankkort, koder eller värdesaker.
Kontakta polisen. Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.
Prata om bedrägerier med äldre anhöriga och bekanta, och om polisens råd. Att vara mentalt förberedd redan innan man får ett samtal eller ett sms är en viktig framgångsfaktor för att inte bli lurad. Det är också viktigt att prata om brotten för att minska skam och skuld som utsatta kan känna om de blir lurade.
Kolla vilka säkerhetslösningar som banken har som tillval. Om de till exempel har dubbel-signering eller tidsfördröjning vid större transaktioner. Välj det i så fall.
Läs mer på polisen.se/bedragerier