Sök

Polisen vill varna för bedrägerier via telefonen

Polisen har fått in flera anmälningar om bedrägerier i Norrbotten där äldre blivit kontaktade av någon som uppger sig ringa från vården.

Det handlar om två anmälningar där äldre personer blivit kontaktade av en person som uppger sig ringa från vårdcentralen samt fyra anmälningar där någon uppger sig ringa från Sunderby sjukhus.

Uppringaren presenterar sig som läkare och säger att de ska hjälpa till med att boka in eller boka om en tid men att de uppringda först behöver identifiera sig med hjälp av BankID eller bankdosa. 

I ett av ärendena har målsägaren blivit av med nästan 36 000 kr. I ett annat ärende lyckades banken stoppa en överföring på 40 000 kr.

Bedragarna verkar rikta in sig på äldre personer.

Skydda dig mot bedrägerier

För ett ökat skydd mot telefonbedrägerier, kom ihåg dessa tre steg:

 1.       Lägg på luren

Oavsett om personen utger sig för att vara en släkting, från banken eller en myndighet – blir du osäker så lägg på telefonen. Du behöver inte vara artig.

2.       Logga inte in

Identifiera dig aldrig med Bank-id eller bankdosa och lämna inte ut ditt bankkort till någon som frågar efter det. Seriösa företag och myndigheter ringer aldrig upp dig och ber dig om det.

3.       Lita inte på den som ringer

Även om personen verkar trovärdig och har personlig information om dig, var misstänksam. Oftast vill bedragaren stressa dig. Lägg på luren.

Prata gärna med dina anhöriga eller vänner om att detta pågår – tillsammans kan vi stå emot bedragarna!


Presskontakt:

Andreas Hedberg Hammargren, utredare.

E-post: andreas.hedberg-hammargren@polisen.se