Varning för samtal där bedragare utger sig att vara från polisen

Bild: Polisen
Polisen varnar för ett pågående bedrägerimodus och ger råd om hur man ska agera vid misstänkta samtal.
I Örnsköldsvikstrakten har det anmälts fyra försök till bedrägeri och ett fullbordat bedrägeri den senaste tiden. Modus är att man blir uppringd och den som ringer upp påstår sig arbeta vid polisen och ärendet rör något som kräver att du loggar in med BankId. Allt detta är såklart bluff!
– För att öka på sin trovärdighet använder sig bedragarna av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, säger Andreas Dahlbom, operativ koordinator vid polisen i Västernorrland.
Bedragarna byter anledning eller ärende efter ett antal försök. I slutändan handlar dock samtalen alltid om att den som blir uppringd uppmanas att logga in med sitt BankId.
Polisens uppmaning:
- Avsluta samtalet så snart som möjligt genom att lägga på luren!
- Logga aldrig med BankId på någon annans uppmaning.
– Om man är osäker på om man verkligen pratar med polisen kan man alltid lägga på luren och ringa 114 14 och be att bli kopplad till den person man pratade med, säger Andreas Dahlbom.
Om du blivit utsatt för försök till, eller fullbordat, bedrägeri är det viktigt att du gör en polisanmälan. Detta kan du göra på polisen.se, genom att ringa 11414 eller besöka en polisstation.