Sök Mina sidor

Polisens receptioner blir servicekontor

Interiörbild från ett servicekontor där två personer talar med varandra

Bild: Polisen

För att bättre möta medborgarnas behov, och säkerställa att polisens resurser används på bästa sätt inför Polismyndigheten servicekontor över hela landet. I region Nord sker införandet från 1 december till 1 januari 2026.

Målsättningen är att Polismyndigheten ska erbjuda medborgarna mer förutsägbar och likvärdig service i det fysiska mötet. Genom att anpassa drop-in-tider och tjänsteutbud efter lokala behov kan köbildning minimeras och väntetider kortas.

En medborgarundersökning visar att majoriteten av landets medborgare i allt högre grad använder digitala tjänster och telefon för sina kontakter med polisen. De flesta människor, unga som gamla, föredrar att ringa. De vill ha den personliga servicen men undvika att ta sig till en polisstation.

– Genom att införa servicekontor kan polisen säkerställa att servicen för den som önskar besöka oss är anpassad efter medborgarnas förväntningar, säger Ulf Sköld, införandeansvarig i polisregion Nord.

Detta kan du göra på polisens servicekontor

Det finns ett basutbud av tjänster som erbjuds på alla polisens servicekontor. De kräver ingen bokning utan går bra att göra under servicekontorets dropin-tider. Andra tjänster går bara att göra på vissa servicekontor. För många av dessa ärenden behöver du först boka tid eller ha fått en kallelse eller ett besked från polisen om ditt ärende. 

På alla polisens servicekontor kan du:

  • göra en polisanmälan
  • hämta ut pass och nationellt id-kort
  • lämna in hittegods
  • lämna tips
  • få en provisorisk registreringsskylt utfärdad
  • begära ut allmän handling 

På vissa av polisens servicekontor kan du:

  • ansöka om pass och nationellt id-kort
  • lämna in vapen
  • hämta ut hittegods
  • hämta ut beslag
  • hämta ut stämningsmannadelgivning
  • ta del av allmän handling

Implementeringen sker stegvis och vid olika tidpunkter i landet. Målet är att hela myndigheten ska ha infört konceptet senast den 31 mars 2026.

I polisregion Nord införs servicekontor dessa datum:
1 december
Västernorrland och Jämtland
15 december
Norrbotten
1 januari 2026
Västerbotten

Det som förändras i och med införandet av servicekontor är vilka tider du kan besöka polisen i olika ärenden. Utöver servicekontor kommer det att finnas ett antal poliskontor.
– På dessa kan fysiska möten med poliser genomföras som antingen förbokade eller kallade möten. På poliskontoren erbjuder vi inte Drop-in tider eller tidsbokade serviceärenden, säger Ulf Sköld.

Förändringen innebär att mötet med medborgaren sker på ett mer strukturerat sätt, där rätt resurs finns tillgänglig för medborgarens ärende och med samma goda service.

På varje servicekontors sida på polisen.se finns aktuell information om öppettider och vilka tjänster du kan få hjälp med.
Du hittar servicekontoren via denna länk: Hitta polisstation

Vi jobbar löpande med att utveckla våra digitala tjänster för att kunna möta medborgarnas behov, exempelvis Mina sidor på polisen.se

Polisen finns tillgänglig dygnet runt

Polisen är tillgänglig årets alla dagar, 24 timmar om dygnet. Vid akuta ärenden eller pågående brott ska man alltid ringa 112. För andra ärenden finns våra e-tjänster på polisen.se där du kan uträtta olika typer av ärenden så som ansökan om tillstånd, begära registerutdrag eller upprätta vissa typer av polisanmälningar. Det går även att ringa 114 14 och få hjälp med sitt ärende via telefon.