Receptioner ställer om till servicekontor för bättre service
För att bättre möta medborgarnas behov och säkerställa att polisens resurser används på bästa sätt, inför Polismyndigheten servicekontor över hela landet.
Målsättningen är att Polismyndigheten ska erbjuda medborgarna mer förutsägbar och likvärdig service i det fysiska mötet. Genom att anpassa drop-in-tider och tjänsteutbud efter lokala behov kan köbildning minimeras och väntetider kortas.
En medborgarundersökning visar att majoriteten av landets medborgare i allt högre grad använder digitala tjänster och telefon för sina kontakter med polisen. De flesta människor, unga som gamla, föredrar att ringa. De vill ha den personliga servicen men undvika att ta sig till en polisstation. Genom att införa servicekontor kan polisen säkerställa att servicen för den som önskar besöka oss är anpassad efter medborgarnas förväntningar.
Införs i hela myndigheten senast mars
Implementeringen sker stegvis och vid olika tidpunkter i olika regioner. Målet är att hela myndigheten ska ha infört konceptet senast den 31 mars 2026.
Den 1 december 2025 går våra receptioner över till servicekontor här i Västernorrland. Det som förändras i och med införandet av servicekontor är vilka tider du kan besöka polisen i olika ärenden.
Aktuella öppettider för din närmsta polisstation finns på polisen.se
Härnösand
Kramfors
Sollefteå
Sundsvall
Ånge
Örnsköldsvik
Utvecklar även digitala tjänster
Förändringen innebär att mötet med medborgaren sker på ett mer strukturerat sätt, där rätt resurs finns tillgänglig för medborgarens ärende och med samma goda service.
Vi jobbar dessutom med att löpande utveckla våra digitala tjänster som exempelvis Mina sidor på polisen.se för att kunna möta medborgarnas behov.