Sök
Stäng Meny

3 års fängelse för ”blufflån” - finansiell utredning avgörande

Flera olika sorters betalkort ligger på varandra.

Bild: Polisen

Hovrätten ändrar friande dom efter fördjupad finansiell utredning – 35-åring får tre års fängelse för grovt bedrägeri. ”Nyckeln blev att vi kunde påvisa att betalningsförmåga helt saknades och att uppsåtet för vilseledandet styrktes”, säger utredaren.

Målsägaren, en kvinna i 70-årsåldern, ska ha "lånat ut" ungefär fem miljoner kronor till en man i 35-årsåldern. Linköpings tingsrätt friade först mannen men nu har Göta hovrätt ändrat domslutet så att mannen döms för grovt bedrägeri vid 12 tillfällen och bedrägeri vid 4 tillfällen.

– Den fördjupade finansiella utredningen visade att mannen inte hade betalningsförmåga eller betalningsvilja för att återgälda ”lånet”. Han hade förhållandevis låga inkomster, skulder sedan flera år tillbaka, inga företag som drog in några större pengar. Det är uppenbart att det rör sig om bedrägeri, säger Jessica, operativ analytiker på den regionala bedrägeriberedningen i polisregion Öst.

”Fokuserade för lite på hans invändningar”

35-åringens kontakt med målsägaren började som en affärsrelation där 35-åringen skulle utföra olika tjänster. Därefter menar 35-åringen att transaktionerna övergick till att bli privata lån, som skulle betalas tillbaka ”pö om pö”. Pengarna som han lånade använde han bland annat till att betala av andra skulder.

– Det är inte olagligt att låna pengar, men det kan vara bedrägeri om man lånar utan att ha betalningsförmåga och är införstådd med det. Där blev den finansiella utredningen avgörande, säger Jessica Viking.

Annika Öhmark, som arbetar med samordning och koordinering gällande kriminell ekonomi i region Öst:

– Det här är ett utmärkt exempel på hur viktig den finansiella utredningen är när det kommer till att styrka ekonomisk förmåga kopplad till uppsåtet vid själva brottstillfället, säger Annika Öhmark.

Dom i ärende med fysisk vishing

I veckan kom också domen i Linköpings tingsrätt gällande två fall av fysisk vishing den 4 december 2023. Tre personer dömdes för grovt bedrägeri, varav två fick påföljden ett år och tre månaders fängelse och den tredje dömdes till samhällstjänst. Enligt domen har bedrägerierna inletts med att en person ringt upp två äldre kvinnor och påstått att någon hade beställt symaskiner i deras namn och att personen kunde vara farlig för dem.

Målsägandena uppmanades att samla ihop sina värdesaker så att en person från Securitas kunde komma och hämta föremålen för att undvika att kvinnorna skulle utsättas för brott. Strax därefter kom en man hem till kvinnorna och hämtade föremål som bankkort, kod och smycken. Därefter ska en av gärningspersonerna ha tagit ut pengar från målsägandes kort. Smyckena såldes till en pantbank. Båda målsägande är äldre kvinnor, boendes i Linköping.

Som bevisning finns bland annat bilder från övervakningskameror från tillfället då voucher köptes för uppringande nummer. I samband med ett fordonsstopp i Linköping den 20 december 2023 fick polispatrullen misstankar om viss koppling till bedrägerierna. Vid efterföljande husrannsakan i lägenhet togs pantbankskvitton och mobiltelefoner i beslag och tre personer greps misstänkta för grovt bedrägeri.

Skydda dig mot "vishing"

Om du drabbas av vishing eller fysisk vishing, tänk på följande:

  • Om du får ett samtal som kan vara bedrägeri, lägg på luren.
  • Bedragarna vill stressa dig att snabbt agera genom att exempelvis logga in på din bank via dosa eller BankID.
  • Ofta meddelar bedragaren dig att du ska kopplas vidare till bankens säkerhetsavdelning, detta för att du ska invaggas i trygghet att du ska få hjälp. Istället hjälper bedragarna dig att tömma ditt bankkonto.
  • Om du uppmanas samla ihop dina smycken och/eller bankomatkort för att lämna över till en person du inte känner väl, så är risken stor att det handlar om ett bedrägeri. Det finns ingen seriös säkerhetsavdelning, bank eller myndighet som ”erbjuder” dessa tjänster. Ring polisen, särskilt om du tror att du kommer få ett hembesök.
  • Om du upptäcker att du blivit bedragen, ring din bank på det officiella telefonnumret och meddela dem så fort som möjligt. De kan i vissa fall stoppa transaktioner på ditt konto om det sker i närtid. Alla banker har ett nummer du kan ringa dygnet runt.
  • Ring polisen via 112 om det är pågående eller nyss har hänt, då kan polisen komma till dig direkt. Om det gått en tid, ring 114 14 eller besök en polisstation för att göra polisanmälan.
  • Prata med nära och kära om vad du har varit med om. Det är vanligt att känna skuld eller skam kring att ha blivit drabbad, men du är inte ensam! Bedragarna är ofta oerhört skickliga och tyvärr drabbar bedrägerierna många. Genom att prata om det kan du dels få stöd, men även ta bort stigmat kring att ha blivit utsatt. 
  • Om du behöver stöd utanför familj och vänner, ta gärna en kontakt med brottsofferjouren som kan erbjuda medmänskligt stöd.
  • Polisen ansvarar för att utreda bedrägerier. Oavsett hur prognosen i just ditt ärende ser ut så är det viktigt att det kommer till polisens kännedom, för att polisen ska kunna kartlägga tillvägagångssätt och upptäcka eventuell seriebrottslighet.