Sök Mina sidor

Trafikkontroller stoppar grovt kriminella

Mer än 10 000 fordon. Så många kontrollerades av polisen i region öst under den nationella trafikveckan som pågick under vecka 19.

Temat för den nationella trafikveckan denna gången var ”brott på väg”. 

Det man kan se är att vi stoppar väldigt mycket fordon i den ordinarie verksamheten. Det vill säga polispatruller som är ute och jobbar i de olika lokalpolisområdena, och av olika anledningar stoppar fordon eller har möjlighet att ställa upp trafikkontroller, säger Björn Thunblad, regional trafiksamordnare för polisen i region öst. 
 

Brottsmisstankar

I sammanställningen från veckan står det klart att kontrollerna renderat i flera misstankar om brott. Det kan bland annat handla om olovlig körning, rattfylleri där föraren är påverkad av alkohol eller narkotika, eller vapenbrott. I regionen anträffades 40 föremål som registrerats under kategorin vapen. 

Det är viktigt att veta att det i det här fallet inte behöver röra sig om skjutvapen, som är det första man tänker på när man kategoriserar något som vapen. Det kan också handla om exempelvis beslag av knivar eller andra föremål, säger Björn Thunblad. 

Trafiksäkerhet

Nationella trafikveckor genomförs med jämna mellanrum. Något som är mycket viktigt för verksamheten, menar Thunblad. 

Det är ett väldigt viktigt verktyg, bland annat när det kommer till det trygghetsskapande arbetet, men också för att förhindra och stoppa grov brottslighet, menar Björn. 
De kriminella använder vägnätet som alla andra och de försöker på alla sätt att undkomma polisen. Det handlar bland annat om att de kör på tider och platser som de inte tror att vi kommer att vara på, säger Thunblad.

"Stoppar alla"

Med hjälp av trafikkontroller där samtliga passerande fordon stoppas kan man hitta kopplingar mellan fordon och kriminella som man annars kanske inte upptäckt menar han. 

De använder ju bland annat bilar som de vet inte förekommer i våra system. Men när vi har dessa kontroller så anträffas även individer med kriminella kopplingar. Vi dyker upp på platser och på tider man inte förväntar sig. Det gör att vi försvårar för kriminella eftersom fordonen då blir kända för oss, samt att vi har möjlighet att kontrollera personerna i dem och göra eventuella husrannsakningar och liknande åtgärder om det behövs. Det försvårar för dem. 

Normförskjutning 

Gemene man sköter sig dock generellt sett ganska bra i trafiken. Men det finns undantag, som är viktiga att belysa, menar Björn Thunblad och berättar att det inte handlar om att man är ute efter att bötfälla enskilda personer för sakens skull. Det handlar i slutänden om trafiksäkerheten. 

Det blir som en normförskjutning i samhället om man blundar för de mindre brotten. De förseelser som egentligen varit anledningen till att man stoppar en bil, om det inte är i en trafikkontroll. Det kan handla om användning av mobiltelefon till exempel. 
Om det inte blir någon konsekvens för olämpliga beteenden i trafiken blir det en förskjutning i attityden hos den stora massan så att det till slut blir okej att göra vissa saker. Därför är det viktigt att faktiskt ge böter för trafikbrott, säger han. 

Trafikfarligt

Beteenden som kanske kan tros vara relativt oskyldigt kan till slut bli en trafikfara och skapa risker för andra. En förare som sitter med telefonen i handen är exempelvis inte fullt fokuserad på vägen och kan lätt orsaka en olycka.

Det måste bli konsekvenser när man bryter mot reglerna. Det är samma sak som att köra för fort. Två kilometer i timmen låter inte mycket, men i slutänden blir det en ökning med tio procent när det kommer till dödsolyckorna, säger Björn Thunblad. 

Olyckorna ökar 

Vi kan inte tulla på trafiksäkerheten. År 2024 gick antalet dödsolyckor i trafiken ner i Sverige, men de allvarliga olyckorna har ökat. De mest allvarliga formerna av olyckor är de som rör bland annat mötesolyckor, olyckor vid omkörning samt olyckor där man kör in ett annat fordon bakifrån. Det är samma sak med olyckor med cyklar och elsparkcyklar. Vi måste vara uppmärksamma på trafikbrott gällande dessa fordon med och agera när vi ser det. Det handlar om att minska olyckorna och arbeta trygghetsskapande, säger Björn Thunblad. 
 

Nationell trafikvecka – brott på väg 

Siffror för hela polisregion öst 

  • Stoppade fordon: 11 838 
  • Kontrollerade personer: 11 406 
  • Gripna för brott: 6 personer 
  • Narkotikabrott: 42
  • Vapenbrott (detta innefattar även knivar och vassa föremål exempelvis): 40 
  • Rattfylleri Alkohol: 20
  • Rattfylleri droger: 23 

Antal stoppade fordon

  • Eskilstuna – 1427 (1557 personer)
  • Katrineholm – 700 (595 personer) 
  • Nyköping – 710 (721 personer) 
  • Norrköping – 1843 (2047 personer)
  • Motala – 984 (931 personer) 
  • Linköping – 1031 (1447 personer) 
  • Södra Vätterbygden - 2086 (1598 personer) 
  • Värnamo – 1445 (1113 personer) 
  • Höglandet – 1612 (1397 personer)

Siffror i stort - Södermanland

  • Kategori vapen (obs innefattar exempelvis även kniv mm)
  • Eskilstuna – 4
  • Katrineholm – 3
  • Nyköping – 24 

Kategori narkotikabrott 

  • Eskilstuna – 13 
  • Katrineholm – 4
  • Nyköping – 1 

Kategori rattfylleri

  • Eskilstuna – 5
  • Katrineholm – 2
  • Nyköping – 3

Siffror i stort – Östergötland 

Kategori vapen

  • Norrköping – 1 
  • Motala – 0 
  • Linköping – 0 

Kategori narkotikabrott 

  • Norrköping – 7
  • Motala – 6 
  • Linköping – 3

Kategori rattfylleri 

  • Norrköping – 3
  • Motala – 6 
  • Linköping 2

Siffror i stort – Jönköpings län

Kategori vapen

  • Södra Vätterbygden – 5 
  • Höglandet – 2 
  • Värnamo 1  

Kategori narkotikabrott

  • Södra Vätterbygden - 4
  • Höglandet - 3
  • Värnamo – 1 

Kategori rattfylleri 

  • Södra Vätterbygden – 6 
  • Höglandet – 8 
  • Värnamo – 8