Då blir elsparkcykeln olaglig - och inte längre en cykel
Elsparkcyklarna är både populära och omdiskuterade.
En elsparkcykel får max gå i 20 kilometer i timmen och ha en effekt på 250 watt. Om den har högre effekt eller går i högre hastighet än så, förändras fordonstypen, berättar Martin Berggren, trafikpolis i Norrköping.
- Om den har för hög effekt eller går i för hög hastighet är det inte längre en cykel utan ett körkortspliktigt motordrivet fordon. Beroende på effekt och maxhastighet så krävs AM eller A1 körkort, säger Martin Berggren.
Älskad och avskydd
En cykel utan trampor. Det är nog så man närmast kan beskriva det ganska omstridda fordonet som i allt större utsträckning syns på våra gator. Några älskar den, andra avskyr den.
I den här texten ska vi reda ut vad som faktiskt gäller för den som vill susa fram tvåhjuligt utan trampor.
Konsekvenserna för den som ruckar på reglerna kan bli digra.
- Har man tillräcklig behörighet blir man rapporterad för att ha framfört ett oregistrerat fordon och får 2500 kronor i böter. Om man inte har behörighet, eller för låg behörighet för fordonet så blir det en anmälan om olovlig körning. Man kan också bli rapporterad om man inte har hjälm, säger Martin Berggren.
Om fordonet inte heller längre går att klassa som cykel gäller alltså samma hjälmkrav som för exempelvis moped. För elspark med rätt effekt är det endast krav på hjälm om man är under 15 år, precis som när man kör en vanlig cykel. Det är dock rekommenderat att ha hjälm oavsett ålder när man färdas i trafiken.
Allt fler fordon
Elsparkcykelanvändandet har exploderat de senaste åren, och det är många som inte håller sig till rådande trafikregler.
- Man kör bland annat på trottoarer, gångbanor och övergångsställen, vilket inte är tillåtet. Dessutom kör man ofta utan hjälm och flera personer på en elspark. Det är inte heller tillåtet. Man får inte heller som vuxen skjutsa ett barn på elsparkcykel, säger Martin Berggren.
Många olyckor
När det kommer till olyckor med elsparkcyklar är det någonting som polisen märkt av i ökad utsträckning de senaste åren.
Hur kommer det sig att dessa fordon är med i många olyckor?
- 20 kilometer i timmen är snabbt när andra trafikanter ska hinna uppfatta att en elcykel kommer. Det är även begränsad bromsverkan på elsparkcyklarna. Med anledning av att de inte heller låter inbjuder det till att köra bland gående som inte hinner uppfatta att elsparkcykeln kommer, säger Martin Berggren som noterat att det är allt fler unga som kör elspark med för hög hastighet.
Ett tilltag som även det kan ge konsekvenser.
- Om elsparken går snabbare än 20 kilometer i timmen gör man sig som vårdnadshavare skyldig till tillåtande av olovlig körning.
Ökade kontroller
Just förekomsten av fordon med för hög effekt eller hastighet har ökat på senare tid, varpå polisen har fått agera. För att få bukt med problemet arbetar polisen aktivt med att motverka de olovliga elsparkcyklarna i trafiken. Det kan handla om stopp och kontroll av fordonets hastighet och effekt, samt att den har all nödvändig utrustning en elspark ska ha. Med det menas till exempel lysen och ringklocka, precis som på en cykel.
Föräldransvar
Ofta är det unga personer som kör elsparkar som går för snabbt. Martin Berggren vill därför skicka med en uppmaning till föräldrar och vårdnadshavare som har barn som rör sig i trafiken:
- Det borde vara uppenbart för alla föräldrar att det inte är lämpligt att ens barn kör runt i trafiken på ett fordon som ofta går runt 40km/h och har dåliga bromsar. Det har senaste tiden exploderat med barn och ungdomar som använder elsparkcyklar som går mycket fortare än 20 kilometer i timmen, säger han och uppmanar föräldrar att kontrollera sina barns fordon så de är både lagliga och säkra.
Information till media: Intervjuförfrågningar skickas till media.ost@polisen.se
Samma regler som för cykel
Elsparkcyklar ska framföras på samma sätt som andra cyklar. Du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även bilvägar.
Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.
Vid mörkerkörning ska fordonet ha framlyse, baklyse och reflexer.
Hjälmkrav råder för den som är under 15. Rekommendationen är dock att alltid ha hjälm oavsett ålder.
Du får inte skjutsa någon.
Elsparkcyklar i siffror
Enligt Transportstyrelsens statistik har olyckorna med elsparkcyklar ökat kraftigt de senaste åren. Under 2024 noterades 4476 olyckor med personskada, där personer på elspark var inblandade i någon form. Året innan (2023) var olyckorna ett tusental lägre. Någon klarlagd statistik för 2025 är ännu inte klarlagd.
2024 i siffror
260 olyckor var i Södermanlands län
332 i Östergötlands län
76 i Jönköpings län