Sök

Fler trafikinsatser i Malmö, men problemen kvarstår

Trafikkontroll där bland annat traingel med texten spikmatta är framtagen

Trafikkontroll i Malmö

Trots fler trafikkontroller och sänkta hastighetsgränser i centrala Malmö, upplever en majoritet i områden som särskilt berörs av trafikproblem ingen förbättring.

Höga hastigheter, onödiga gaspådrag och oljud från modifierade fordon har under långa perioder varit återkommande problem i centrala Malmö. I ett medborgarlöfte över sommaren förband sig polisen och Malmö stad att ta krafttag mot trafiksituationen. 

I juni införde Malmö stad 30 km/h i centrala Malmö och ett förbud mot u-sväng i vissa korsningar. Polisen har under sommaren haft ökad närvaro i trafiken med fler kontroller av både hastighet och nykterhet. Det har bland annat resulterat i omkring 600 utfärdade böter och ett dussintal omhändertagna körkort. 

- Med de nya 30 km/h reglerna har hastigheten sänkts i området och polisen mäter inte upp lika många hastighetsöverträdelser, säger kommunpolis Tobias Bråhammar.

Inom ramen för medborgarlöftet har polisen också ökat dialogen med civilsamhället, bland annat genom att ha en nära kontakt med medborgardrivna grupper kopplat till trafiksituationen.

Trots ett flertal trafikinsatser, visar trygghetsmätningen 2024 på fortsatt stora problem kopplat till trafiken i citymiljön. Malmö stad har dessutom skickat ut enkäter till boende och verksamma i det nya 30-området. Majoriteten av de över 1 100 personer som svarade på enkäten (55 %) upplever ingen skillnad kring frågan om höga hastigheter och buller.

- Effekten av våra åtgärder har inte tydligt minskat de trafikrelaterade problemen och vi har fortfarande buller och störande körning i området. Men erfarenheterna från medborgalöftet, till exempel fler trafikkontroller på platser och tider då problemen är som störst, kommer att ligga till grund för det långsiktiga arbetet med att förbättra trafiken i Malmö, säger Tobias Bråhammar.

- Malmö stad utreder ytterligare åtgärder; bland annat att investera i bullersensorer, för att få en tydligare bild av problematiken. Detta kan stötta polisen i deras övervakning, säger Katarina Evanth, trafiksäkerhetssamordnare på Malmö stad.