Kampanj ska få unga att tänka ett steg längre
Polisregion Syd lanserar kampanj som ska öka ungas kunskap om självständigt förverkande och motverka att unga lockas in i kriminalitet. Detta genom ett nytt material till skolor.
I oktober lanserar polisregion Syd, som består av länen Kalmar, Kronoberg, Blekinge och Skåne, en brottsförebyggande informationskampanj riktad till barn och ungdomar från årskurs 5 till och med gymnasiet. Kampanjen fokuserar på självständigt förverkande, en lagstiftning som ger polisen möjlighet att beslagta föremål som misstänks ha köpts med pengar från brott.
Materialet består av en film, en affisch och en broschyr som vänder sig både till ungdomar och vårdnadshavare. Det tryckta och digitala materialet distribueras till skolor i regionen, där det sätts upp på anslagstavlor och liknande samt delas via skolplattformar. Filmen publiceras på polisen.se och i polisens sociala medier.
Kunskap som förebygger brott
Bakgrunden till kampanjen är att många unga inte känner till att polisen kan beslagta exempelvis märkeskläder, sneakers eller guldsmycken om de inte kan visa att föremålen har införskaffats lagligt. Genom att sprida denna kunskap vill polisen öka avskräckningseffekten och motverka att unga lockas in i kriminalitet.
– Vi ser att gäng försöker rekrytera unga genom att erbjuda snabba pengar och status. Med den här kampanjen vill vi visa att det finns konsekvenser och att det finns bättre vägar att gå, säger Peter Tobisson, operativ koordinator inom kriminell ekonomi på regionalt driftcenter i Syd.
Stöd till vårdnadshavare
Målet är att ungdomar, med ökad förståelse för konsekvenserna, väljer bort brottslighet som väg till snabba pengar. Kampanjen syftar också till att ge vårdnadshavare verktyg att stötta sina barn i att göra hållbara val. Broschyren till föräldrar innehåller konkreta råd och information om vart man kan vända sig för stöd.
För lärare och andra yrkesverksamma kommer materialet att finnas tillgängligt för nedladdning via polismuseet.se. På polisen.se lanseras även en informationssida med frågor och svar om den nya lagstiftningen.
Önskade effekter av kampanjen
- Ökad kunskap om förverkandelagstiftningen och polisens verktyg
- Attitydförändring hos unga, ifrågasätta gängens lockelser
- Avskräckning från att använda brottspengar till konsumtion
- Förebyggande effekt där fler unga väljer bort kriminalitet
- Stärkt föräldraroll för bättre stöd till barn i riskzon
– Vi hoppas att kampanjen bidrar till att fler unga tänker ett steg längre och väljer en väg som håller i längden, säger Sara Schön, samordnare för brottsförebyggande åtgärder i polisregion Syd.
Pojke under 15 blev av med pengar genom nya förverkandelagen