Sök

Flera häktade för bedrägerier - så skyddar du dig från att utsättas

Åtta gärningspersoner har häktats den senaste tiden misstänkta för inblandning i olika bedrägerier i Västsverige. Nu tipsar polisens brottsförebyggare om hur du bäst skyddar dig mot bedragare.

”Det händer inte mig”, är en vanlig kommentar i samband med rapporteringen om bedrägerier. I själva verket kan vem som helst utsättas för bedrägeriförsök. Ofta är målsägarna äldre men långtifrån alltid.

– Människor i olika åldrar utsätts för bedrägerier så alla bör vara vaksamma, säger Anna-Karin Kjellgren, brottsförebyggande samordnare vid bedrägerisektionen i region Väst.

Säkerhetslösning vid banköverföring

Hon rekommenderar att informera äldre anhöriga om hur de kan skydda sig. Ett exempel är att höra med banken om de erbjuder så kallad tvåstegsverifiering vid överföringar. Det betyder att det alltid är någon man själv utsett som dubbelkontrollerar att banköverföringen är korrekt.

Den senaste tiden har fysisk vishing ökat i Västsverige. Det innebär att bedragare gör hembesök under falska förespeglingar.

Åtta frihetsberövade i Västsverige

Polisens bedrägerisektion har tillsammans med andra enheter arbetat offensivt och hittills har åtta personer frihetsberövats i fem olika utredningar på olika platser i Västsverige. Förundersökningarna som gäller grov stöld eller grovt bedrägeri har nyligen inletts och mycket utredningsarbete återstår – men att misstänkta bedragare ertappats innebär inte att bedrägeriförsöken upphört.

Så brukar brottsupplägget se ut

Fysisk vishing brukar börja med ett sms eller ett telefonsamtal från någon som utger sig för att representera en bank, ett inkassobolag, en myndighet eller känd butikskedja. När första kontakten är ett sms blir offret ibland ombedd att ringa upp för att korrigera ett pågående fel.

– Syftet är att den som blir kontaktad ska tro att den är utsatt för ett tekniskt fel eller ett pågående brott. Bedragarna gör ibland hembesök och påstår att de kan ta hand om bankkort och smycken under förevändningen att värdesakerna ska skyddas.

Ta kontakt med banken

Anna-Karin Kjellgren tipsar också om att i förebyggande syfte ta kontakt med sin bank för att få veta hur deras rutiner ser ut vid kundkontakter.

– Bankerna har ju all information så när en bedragare frågar om uppgifter så är det bästa att lägga på luren och kontakta polisen. Överhuvudtaget behöver vi ifrågasätta mer om någon ringer och påstår att pengar riskerar försvinna, till exempel på grund av pågående brott eller att en rånarliga opererar i bostadsområdet.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer. Ofta försöker de låta telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

– Men det är aldrig så bråttom att du inte hinner göra en extra kontroll, säger Anna-Karin Kjellgren. 

Polisens tips – så skyddar du dig mot bedrägerier

  • Lägg på luren. En bedragare som ringer kan till exempel säga att den är en släkting eller från banken. Om du är osäker på vem som ringer ska du avsluta samtalet.
  • Logga inte in. Logga aldrig in med bank-id om någon ringer upp och ber dig. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.
  • Lita inte på den som ringer. Personen som ringer kan säga att du håller på att förlora pengar, eller att en släkting råkat illa ut. Lita inte på den som ringer även om den har information om dig.
  • Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig med ett sådant ärende är det en bedragare.
  • Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.
  • Kontakta polisen. Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.

Läs mer om telefonbedrägerier och vising på polisen.se