Sök

Falska hantverkare lurar till sig bankkort

Bedragare fortsätter att lura till sig pengar, guld och bankkort från invånare i Västsverige. Ett nytt tillvägagångssätt är att bedragarna påstår att de är hantverkare som ska kontrollera kranvatten.

Den senaste tiden har fysisk vishing ökat i Västsverige. Det innebär att bedragare gör hembesök under falska förespeglingar.

Anna-Karin Kjellgren är brottsförebyggande samordnare vid bedrägerisektionen i region Väst. Hon varnar för att bedragarna använder flera olika tillvägagångssätt. Det bästa är därför att vara vaksam och inte låta sig bli stressad.

– Det är aldrig så bråttom att du inte hinner göra en extra kontroll, säger Anna-Karin Kjellgren.

I Storgöteborg har ett par brottsanmälningar upprättats efter att äldre personer fått hembesök av en man som påstår att vattnet ska stängas av i samband med grävarbeten och att kranvattnet därför ska kontrolleras. Bedragarna har haft med sig en kortterminal och tagit med sig brottsoffrens bankkort. Detta är ett nytt tillvägagångssätt som polisen nu varnar för.

– Bedragarna är uppfinningsrika och kan uppträda i olika roller, till exempel hantverkare, poliser eller företrädare för kommunen. Om det inte är vattnet så är det ventilationen som ska kontrolleras. Det viktiga är att inte öppna dörren eller släppa in någon i hemmet om det handlar om ett spontant besök som du själv inte bokat i förväg, säger Anna-Karin Kjellgren.

Efter polisens upptrappade offensiv har ett 20-tal gärningspersoner häktats den senaste tiden misstänkta för inblandning i olika bedrägerier i Västsverige. Medan brottsutredningarna pågår fortsätter nya bedragare att lura till sig pengar, guld, bankkort och andra värdeföremål.

Fysisk vishing kan också börja med ett sms eller ett telefonsamtal från någon som utger sig för att representera en bank, ett inkassobolag, en myndighet eller känd butikskedja.

När första kontakten är ett sms blir offret ibland ombett att ringa upp för att korrigera ett pågående fel.

Anna-Karin Kjellgren tipsar också om att i förebyggande syfte ta kontakt med sin bank för att få veta hur deras rutiner ser ut vid kundkontakter.

– Bankerna har ju all information så när en bedragare frågar om uppgifter så är det bästa att lägga på luren och kontakta polisen. Överhuvudtaget behöver vi ifrågasätta mer om någon ringer och påstår att pengar riskerar försvinna, till exempel på grund av pågående brott eller att en rånarliga opererar i bostadsområdet.

Polisens tips – så skyddar du dig mot bedrägerier

  • Lägg på luren. En bedragare som ringer kan till exempel säga att den är en släkting eller från banken. Om du är osäker på vem som ringer ska du avsluta samtalet.
  • Logga inte in. Logga aldrig in med bank-id om någon ringer upp och ber dig. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.
  • Lita inte på den som ringer. Personen som ringer kan säga att du håller på att förlora pengar, eller att en släkting råkat illa ut. Lita inte på den som ringer även om den har information om dig.
  • Släpp aldrig in en obekant person i ditt hem. Stäng dörren om du känner oro. Polisen åker aldrig hem till någon för att hämta bank- och/eller kreditkort eller andra värdesaker. Om någon kontaktar dig med ett sådant ärende är det en bedragare.
  • Lämna aldrig över guld, smycken, legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.
  • Kontakta polisen. Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14.