Polisen på sociala medier
Med vår närvaro i sociala medier vill vi öka dialogen med allmänheten genom att vara synliga och tillgängliga där många människor är.
Sociala medier kan inte användas för larm eller anmälningar till polisen. Vid pågående brott ring 112. För övriga situationer använder du polisens e-tjänster, webbformulär eller ringer 114 14.
Så här arbetar polisen med sociala medier
Vi delar brottsförebyggande information och tips för att minska brottsligheten. Genom att berätta om polisens arbete vill vi bidra till ökad trygghet. Ibland ber vi om allmänhetens hjälp för att få in tips och vittnesuppgifter för att kunna lösa ett specifikt brott.
Vi finns tillgängliga för att svara på frågor och ge vägledning kring hur du kan anmäla brott, lämna tips och utföra andra ärenden via e-tjänster här på polisen.se.
Tänk på detta
Alla inlägg i polisens sociala medier blir allmänna handlingar. Det innebär att de kan komma att diarieföras. Läs mer om personuppgiftsbehandlig, hur vi modererar och vilka regler som gäller för våra sidor/konton i sociala medier.
Detta gäller i våra sociala medier
Nationella och lokala konton
Polisen utvecklar närvaron i sociala medier och finns både nationellt och lokalt på plattformar som Facebook, Instagram, X, LinkedIn och YouTube.
Här ser du våra nationella konton:
- Facebook polisen
- Facebook polisen - bedrägeri
- Facebook polisen - jobb
- Facebook polisen - kalla fall
- Facebook polismuseet
- Instagram polisen
- Instagram polisen - forensik
- Instagram polismuseet
- Instagram rikspolischefen
- Linkedin polisen
- Polismyndigheten på Podspace
- X polisen (nationella nyheter och pressmeddelanden från polisen)
- X polismuseet
- Youtube polisen
Nedan kan du även söka efter regionala och lokala konton listade efter län och kommuner.