Sök

SPOC Handläggare, NOA, Stockholm & Malmö

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Malmö

Län

Skåne län

Utlyst

28 juni 2024

Ansök senast

05 juli 2024

Referensnummer

A388.546/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Vi är cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet.

Internationella enheten ansvarar för de internationella samarbeten som svenska rättsvårdande myndigheter är involverade i på både strategisk och operativ nivå. Till exempel ansvarar enheten för internationellt informationsutbyte, internationell samordning och EU-samordning samt utlandsstyrkan och de internationella utvecklingsprojekten.

Internationella sektionens huvudansvar är att vara Sveriges kontaktpunkt för informationsutbyte dygnet runt i de officiella kommunikationskanalerna som skapats inom ramen för Interpol med 196 medlemsländer, Schengen och Europol inom Europeiska unionen samt de nordiska polis- och tullsambandsmännen i ett trettiotal länder runt om i världen.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare vid SPOC, Single Point of Operational Contact, desken för internationellt polisärt samarbete, fungerar du som länk för informationsutbyte mellan svenska och utländska brottsbekämpande myndigheter. 

Verksamheten bedrivs dygnet runt, i kontorslandskap, med en varierad personalstyrka under kvällar, nätter och helger. Vi söker framförallt dig som vill arbeta som handläggare i vår dygnet-runt-funktion där vi tillämpar periodplanerad arbetstid. I Stockholm söker vi även handläggare som vill arbeta i en av våra dagtidsgrupper med mer komplexa långtgående ärenden inom det internationella polissamarbetet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

  • Bedöma, skapa och besvara frågeställningar till och från utländska brottsbekämpande myndigheter med hjälp av befintliga polisiära samarbetskanaler
  • Bedöma, hantera och samordna underrättelsevärd information som inkommer till Polismyndigheten
  • Bearbeta, skapa och hantera information som rör svenska och utländska internationella efterlysningar
  • Bistå i ärenden som rör internationell rättslig hjälp i brottmål, arresteringsorder och utlämningar
  • Samarbeta med externa samarbetspartners som t.ex. åklagare och Kriminalvården i internationella ärenden
  • Bistå svenska och utländska brottsbekämpande myndigheter med råd och anvisningar
  • Bidra till och ta ansvar för att kontinuerligt utveckla och effektivisera Polismyndighetens förmåga att använda de internationella samarbetskanalerna

För att kunna arbeta i de internationella samarbetskanalerna kommer du i samband med anställningen genomgå en intern utbildning under ett antal månader där teori varvas med praktik. Utbildningen hålls delvis i Stockholm delvis på distans. Anställningen ger möjlighet till kompetensutveckling både inom sektionens olika verksamhetsområden samt behörighet för poliser att söka en inspektörstjänst som SPOC-befäl. Som medarbetare på Internationella sektionen kan du vid behov tas i anspråk för andra arbetsuppgifter inom Internationella enhetens verksamhetsområde.

Kvalifikationer

Krav:

  • Polisexamen och/eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant alternativt relevant arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten eller annan brottsbekämpande myndighet.
  • Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska (språktest genomförs i samband med tillsättning).
  • Goda IT-kunskaper, yrkesmässig vana att arbeta i skiftande IT-system.
  • Svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du har:

  • Erfarenhet inom utrednings- och/eller underrättelseverksamhet
  • Arbetslivserfarenhet av att ha hanterat och bearbetat stora mängder information.
  • Erfarenhet av att arbeta i ett 24/7 flöde
  • Intresse för omvärlds- och samhällsfrågor
  • Ytterligare språkkunskaper
  • Kan påvisa kontinuitet i tidigare anställningar
  • Bred kunskap av polismyndigheten och dess olika funktioner och deras uppgifter. 

Personliga egenskaper
Du måste ha god förmåga att fatta egna beslut, prioritera och ta egna initiativ. Du har en inre trygghet är utåtriktad och nyfiken. Vidare har du god förmåga att arbeta omväxlande såväl självständigt som i grupp och stundtals i ett högt tempo. Du ska vara prestigelös och serviceinriktad. Stor vikt läggs vid flexibilitet samt viljan att lära sig nya arbetsuppgifter och metoder efter verksamhetens behov samt intresse för att utveckla Polismyndighetens informationsflöde med internationell koppling. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Petra Lundén  vid internationella sektionen på 072-218 67 90

Har du frågor gällande rekryteringprocessen är du välkommen att kontakta Ida Toivonen, HR-konsult, 076-583 13 60

Fackliga företrädare

SACO-S nås via Polisens växel 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Fackförbundet ST nås via Polisens växel
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-56 166 27 

Övrig information

Anställningsform: Vikariat 1 år
Arbetsort: Stockholm eller Malmö 
Funktion: Handläggare 
Arbetstid: Periodplanerad, tjänstgöring i 24/7-verksamhet alt. Veckoplanerad arbetstid dagtidsgrupp.
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Ansökan

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. 

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

”Fyll i följande urvalsfrågor som en del av vår rekryteringsprocess”.  (PDF) (pdf, 224 kB)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. 

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och bifogat dokument med besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 5 juli 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A388.546/2024 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

Säkerhetsprövning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen. Med anledning av det i verksamheten hanteras information med mycket högt skyddsvärde är det inte dagsläget möjligt att arbete utanför skalskyddet.  

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på  https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post