Sök

Arkivarie till Rättsavdelningen

Är du redo för en större uppgift? Till vår rättssektion i Göteborg söker vi nu en arkivarie som är serviceinriktad, flexibel och självgående.

Organisation

Rättsavdelningen

Kommun

Göteborg

Län

Västra Götalands län

Utlyst

25 oktober 2024

Ansök senast

10 november 2024

Referensnummer

A642.560/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättssektionerna arbetar ca 800 medarbetare med ansvar för ett flertal viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur.

Den utlysta tjänsten som arkivarie är förlagd till Informationsförvaltning 1 vid rättssektion Väst med placering i Göteborg. Gruppen består i dagsläget av 7 personer; arkivarier, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef.

Du kommer till en arbetsplats där digitalt arbetssätt och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande för att lyckas i uppdraget inom polisen.

Arbetsbeskrivning

Som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden genom att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, gallra, delta i leveranser och omflyttningar av material. Att internt bistå verksamheterna med information ur de fysiska arkiven och polisens e-arkiv samt att utföra sekretessprövningar och utlämnande av allmän handling är också vanligt förekommande arbetsuppgifter.

Du fungerar även som sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med tillsyn och stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor. Deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt kan bli aktuellt där arbete med gallringsutredningar och dokumenthanteringsplaner kan ingå.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap
  • aktuell erfarenhet i närtid av arbete som arkivarie
  • god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
  • svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenhet av arbete med utlämnande av allmän handling och sekretessprövning
  • erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
  • kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
  • erfarenhet av arbete i e-arkiv eller annat system för digital informationshantering
  • erfarenhet av arbete i arkivförteckningsprogram         


Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är självgående, ansvarstagande och har förmåga att själv strukturera ditt arbete. Du är serviceinriktad och har intresse och vilja att hjälpa andra. Arbetsuppgifterna ställer även krav på hög flexibilitet då snabbt uppkomna arbetsuppgifter kan förekomma, därmed har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är noggrann och har god förmåga att samarbeta. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Henrik Torgén, henrik-k.svensson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Josefine Pettersson, josefine-l.pettersson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse


Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Du hittar frågorna här. (pdf, 219 kB)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Vid användning av kompletterande bedömningsmetoder såsom tester, arbetsprov eller liknande skrivs även det in under övrigt så att det framgår i annonsen.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 10/11 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A642.560/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.